جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
"اسلام میانه‌رو" در تونس ناکام شد؛ چرا پند نمی‌گیرید؟
بسم الله الرحمن الرحيم

"اسلام میانه‌رو" در تونس ناکام شد؛ چرا پند نمی‌گیرید؟

(ترجمه)

خبر:

جنبش "النهضه" تونس به تاریخ 4 می2023م از زیر فشار قراردادن مخالفان حکومت و بازرسی منازل برخی از آنان و نیز بستن دفتر مرکزی جنبش النهضه در پایتخت تونس به شدت انتقاد نمود. جنبش النهضة با انتشار بیانیه‌ای در صفحۀ فیسبوک خود گفته: «با تمام بازداشت شده‌گان سیاسی همدردی می‌کند و خواهان آزادی تمام آنان می‌باشد.» (منبع: الجزیره)

تبصره:

جنبش النهضه، که حکومت تونس سعی دارد، دفاتر آن را مسدود نموده و رهبران‌ آن به شمول راشد غنوشی، رهبر تاریخی این جنبش را بازداشت نماید، همان جنبشی است که چندی قبل در رأس حکومت تونس قرار گرفته بود و این همان جنبشی است که رهبران آن تأکید داشتند که جنبش شان ستون فقرات تونس را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان حکومت تونس را بدون آن تصور نمود. جنبش مذکور حتی اعلام نموده بود که گزینۀ دموکراسی را برگزیده و با جدایی دین از سیاست موافقت دارد. رهبران این جنبش، برگزیدن قانون اساسی "نوح فیلدمان" و جورآمدن را با سکولران در حکومت‌داری به مثابۀ جشن عروسی دموکراسی در تونس خوانده بودند. غرب از این میانه‌روی استقبال نمود و شماری از توجیه‌گران می‌گفتند که تلاش در راه تمکین دین الله در زمین یک نیاز است و این نیاز، تمام آن ممنوعیت‌های شرعی را مباح قرار داده و برطرف می‌کند!

اما امروز آن جشن عروسی تبدیل به ماتم شده و رهبران اسلام میانه‌رو قربانیان این ماتم‌سرا. این رهبران حتی قرار است بر اساس قانون "مبارزه با تروریزم" که خودشان آن را وضع نموده بودند، محاکمه شوند! اینک تمام آن‌چه را که جنبش یادشده و رهبران آن می‌توانند در برابر حکومت و تسلط فراگیر امنیتی آن انجام دهند، این است که با انتشار بیانیه‌هایی، موقف حکومت را در برابر خود "تقبیح" نمایند. به این ترتیب، توهمات "تدریج در تطبیق شریعت" همه تبخیر گردید و رهبران و پیروان این دیدگاه همه سرانجام در مسیر تیره و تار و راهی منتهی به بن‌بست رسیده اند تا یک‌بار دیگر همۀ ما مطمئن شویم که اسلام از آن‌چه که دعوت‌گران "اسلام میانه‌رو" ترویج می‌دهند، کاملاً پاک و مبرا بوده و راه تمکین دین الله و استخلاف در زمین و پس گرفتن حاکمیت اسلام به هیچ وجه از مسیر جداشدن از اسلام مبدئی و فاصله‌گرفتن از مفکورۀ خلافت نمی‌گذرد و نه هم از مسیر همزادپنداری با برنامه‌های ملی، سکولاری و عادی‌سازی روابط با ساختار جیو-سیاسی، که طراحان آن استعمارگران می‌باشند، بلکه یگانه راه همانا برگزیدن اسلام به صورت کامل و بدون هیچ‌گونه نقص است که مصداق این فرمودۀ الله سبحانه وتعالی می‌باشد:

﴿ادخلوا في السّلم كافّة﴾ [بقره: 208]

ترجمه: به صورت کامل وارد اسلام شوید.

در غیر آن، هرکسی‌که سعی کند اسلام را تجزیه نموده و آن را با دموکراسی خلط نماید، به همان زاغی می‌ماند که می‌خواهد راه‌رفتن کبک را تقلید کند؛ اما در نهایت راه‌رفتن خوداش را نیز فراموش می‌کند!

انقلاب تونس با شعار "مردم سرنگونی نظام را می‌خواهند" راه افتاد؛ اما غرب، که نگران بود انقلاب منجر به برپایی خلافت گردد، توانست این انقلاب را مهار نموده و آن را به بازی گیرد و آن را طوری مهندسی نماید که به جای سرنگونی نظام، سرانجام اسلام میانه‌رو سرنگون شود و فضا را طوری آماده نمود که برخی‌ها توهم کنند که اسلام سیاسی پیروز گردیده، اما واقعیت این بود که با تلاش‌های بی‌وقفۀ آنان، نظام فرسوده و در حال سقوط تونس حفظ گردید.

به این ترتیب، روشن می‌شود که غرب برای فرونشاندن عطش مسلمانان در تطبیق اسلام و تحکیم شریعت الله متعال به عوض نظام‌های سرمایه‌داری و قوانین وضعی، از پدیدۀ دروغین "اسلام میانه‌رو" استفاده می‌نماید و نمونۀ گویای آن همانا تحولات اخیر تونس از زمان شروع انقلاب می‌باشد.

اینک پرسش این است که آیا بهتر نیست، کسانی‌که فریب مفکورۀ "اسلام میانه‌رو" را خورده و در حالی‌که بارها و بارها از سوراخ آن گزیده شده اند و بازهم از آن حمایت می‌نمایند، بهتر نیست از تجربۀ تونس درس عبرت بگیرند؟!  بهتر نیست به جای این که سعی کنند یک‌بار دیگر ما را به جانب وابسته‌گی و پیروی از غرب بکشانند، از دموکراسی ابراز بیزاری و انزجار نمایند؟! بهتر نیست مسلمانان صادق و مخلص به قافلۀ خلافت بپیوندند؟! خلافتی‌که وعدۀ الله متعال و فریضۀ او تعالی است؛ خلافتی‌که صنعت و دارایی است؛ خلافتی‌که یگانه برنامۀ سیاسی برای پایان دادن به وابسته‌گی ذلت‌بار به استعمار است. بهتر نیست مسلمانان مخلص به نصیحت‌های حزب‌التحریر گوش دهند؟! پروردگارا شاهد باش که ما این حقیقت را با وضوح بیان نمودیم.

نویسنده: انجنیر وسام الأطرش از ولایه تونس

19 شوال 1444

9 می 2023م

مترجم: عبدالله دانشجو

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه