جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
انقلاب یا مستحکم سازی روابط!  غنوشی برای تنازلات بیشتر آماده است
بسم الله الرحمن الرحيم

انقلاب یا مستحکم سازی روابط! غنوشی برای تنازلات بیشتر آماده است

خبر

نماینده گان حرکت النهضه اعتراف به اشتباه رهبر این حرکت، که منجر به کاهش محبوبیت وعدم اعتبار انتخاباتی‌اش در میان مردم شده را ضروری می‌دانند.

تبصره

از هنگام اعلان قیس سعید برای تعلیق پارلمان و برکنار کردن نماینده‌گان و انحلال حکومت، ما شاهد تبادل نظر احزاب و گفتمان‌های مردمی، و تظاهرات در محکومیت اقدامات قیس سعید به نقض قانون اساسی بودیم که می‌گویند این اقدامات سبب تخریب دموکراسی  وکنار گذاشتن آزادی‌ها و تهدید دست‌آوردهای انقلاب و پراگنده نمودن مقامات وغیره دست‌آوردهای انقلاب می باشد.

کسانی‌که رویدادهای تونس را از ابتدای انقلاب و پایان حکومت استبدادی ـابن علی ـ و قدرت مردم به اختیار رئیس جمهور را دنبال کردند، می دانند،که احزاب گوناگون با همه طیف‌ها و حکومت‌ها، پی درپی در همه اشکال و نام‌های شان به شکست فاجعه‌آمیزی بین مردم ظاهر شد، لذا مردم باید در جستجوی نظام بدیل باشند و این نظام را تغییر داده و این روندهارا اصلاح کنند.  

پس از انقلاب تعداد احزاب به بیش از ۲۴۰ حزب می‌رسد و در مدت ده سال و پی در پی آمدن نُه حکومت تاهنوز فقر سختی و قرض‌های سنگین و وابستگی این سرزمین در حال رشد است، و این اعتراضات تازه‌ای مردم در خیابانها برای بهتر شدن روزگار شان نبوده؛ بلکه نشان‌دهنده آن است که دولت نمی‌تواند شکستاش را در پشت بحران کرونا بپوشاند و حکومت تمام تلاش خود راجهت پوشانیدن شکست خود انجام داده است؛ پس شکست نظام پارلمانی و تعدد احزاب و آنچه که دموکراسی آورده قطع نظر از نام‌ها و تقسیمات  آشکار شد. برابر است که این احزاب زیاد شوند و یاکم و یا از این حکومت حمایت کنند یا حکومت را به تعلیق در آورند، باید دانست که آنچه به فساد بنا شده قابل اصلاح نبوده و پایانش فساد بیش نیست. چنانچه الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾ [توبه: ۱۰۹]

ترجمه: آیا کسی‌که اساس و بنیانش را بر ترس از الله وخوشنودی او  بنا کرده بهتر است، یا کسی‌که اساس و بنیانش بر کناری پرتگاه سستی بنا نهاده شده است؟ پس ناگهان با او در آتش جهنم فرومی ریزد و الله گروه ستمکاران را هدایت نمی کند.

   این واضح است حرکت النهضه تا چه اندازه سقوط نموده است؛ زیرا رهبرش غنوشی اعلام کرد که برای حفظ دموکراسی و دست آورد‌هایش و به دفاع از آزادی‌هایش آماده است، و در بیانیه مسئول رسانه‌ای حرکت النهضه، خلیل برغومی می‌آید «آنچه رئیس جمهور تونس آورده یک فرصت است که  حرکت نهضه بتواند به بررسی‌های عمیق در سطوح سیاسی و رهبری فوراً اقدام کند.» از این جا دانسته می‌شود که این یک فرصت تازه برای  حرکت النهضه است تا اشتباهات خود را تصحیح نموده و محبوبیت خود را دوباره بدست آورد. این چیزی است توسط معاون رئیس حرکت به این گفته‌اش تایید شده: «پیام‌های مردم بیانگر در خواست‌های قانونی است و آنان در صدد درس و عبرت گرفتن از تمام رویدادها و مرور و تصحیح به اشتباهات و خواهان برخورد صادقانه هستند.»

ما جوانان حزب التحریر هرگز از دعوت بسوی راه‌حل ریشه‌ای و باز گشت بسوی الله و عمل برای تطبیق شریعت‌اش خسته و ملول نمی‌شویم و فرمان الله (عزوجل) به نوح (علیه السلام) که در  دعوتی قومش ناامید نشده و راهنمایی شان کند را به سمع تان تکرار می‌کنیم:

﴿ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً (10)يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَاراً (11) وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً (12) مَّا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً﴾

ترجمه: به آن‌ها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است... تا باران‌های پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ‌های سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! چرا شما برای الله عظمت قائل نیستید؟!

نوح (علیه السلام) قومش را نسبت به اصل فساد رهنمایی نموده و فرمود:

﴿قَالَ نُوحٌ رَّبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَاتَّبَعُوا مَن لَّمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَاراً﴾ [نوح: 21]

ترجمه: نوح (بعد از نومیدی از هدایت آنان) گفت: «پروردگارا! آن‌ها نافرمانی من کردند و از کسانی پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان چیزی جز زیانکاری بر آن‌ها نیفزوده است!

بدانید که افتادن تان در دامان دولت های غربی، پذیرش دموکراسی، چنگ زدن به اصول سرمایه‌داری و دویدن تان از پشت صندوق بین المللی پول برای مساعدت جز خساره و زیان برای‌تان نمی‌افزاید.

زمان فرزندان امت اسلامی در تونس و تمام سرزمین‌های اسلامی فرا رسیده! زمان آن فرا رسیده که بدانند از این همه بلا و سختی خلاصی نیست؛ مگر به برگشت به کتاب الله و سنت رسولش (صلی الله علیه وسلم) و اهمال تمام انواع حکم به غیر ما انزل الله و این جز به اقامه دولت خلافت بر منهج نبوت میسر نمی‌شود.

نویسنده:م. یوسف سلامه

مترجم: احمد طارق

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه