جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
در مورد سخن شخصی که بگوید نماز ما فوت شد
بسم الله الرحمن الرحيم

در مورد سخن شخصی که بگوید نماز ما فوت شد

در شرح امام نووی بر صحیح مسلم با اندکی تصرف در باب"سخن شخص که بگوید نماز ما فوت شد" آمده است.

عن عبد الله بن أبي قتادة عن أبيه قال:  بينما نحن نصلي مع النبي صلى الله عليه وسلم إذ سمع جلبة رجال، فلما صلى قال: "ما شأنكم"؟ قالوا استعجلنا إلى الصلاة قال: "فلا تفعلوا إذا أتيتم الصلاة فعليكم بالسكينة، فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا".
ترجمه: از عبدالله بن ابی قتادة روايت است، او از پدرش روایت نموده که گفت: با رسول الله صلی الله علیه و سلم مشغول نماز خواندن بودیم که صدای جست و خیز عده‌ای بگوش رسید؛ پس از اتمام نماز، رسول الله صلی الله علیه و سلم خطاب به آنان فرمودند: "این چه کاری بود که کردید"؟ گفتند: برای رسیدن به نماز جماعت عجله داشتیم. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: " این کار را نکنید، هنگامی که برای نماز می‌آیید سکون و آرامش خود را حفظ نمایید، هرچه از نماز را دریافتید،(با امام) بخوانید و بقیه را خودتان کامل کنید".

رسول گرامی ما صلی الله علیه وسلم در این حدیث حکم کسی را بیان نموده که از رفتن به نماز در وقت آن تأخیر کرده و با عجله به سوی نماز می‌شتابد و سبب سر و صدا، پریشانی و ناراحتی غیرعمدی برای نماز گذاران می‌شود، زیرا وی دین را بر اساس عقل خود گرفته نه آنچنان که واجب بود بگیرد، بنابر این رسول الله صلی الله علیه و سلم از چنین اقدامی منع نمودند و این ممنوعیت را با این سخن‌شان "فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا"به شکل واضح بیان نمودند.
ای مسلمانان:
زمانی که برای مسلمانان، پیروی از شریعت در کوچک‌ترین موضوع از موضوعات نماز لازم است تا سبب سر و صدا و آزار مسلمانان نمازگزار نشود، چی فکر می‎‌کنید در مورد مسلمانانی که صورت‌شان با کشته‌های صبح و شام شان آلوده به خون سرخ است، وقتی که رسول گرامی شما صلی الله علیه و سلم حریص بود بر اینکه سر و صدای اذیت‌کنندۀ برای نمازگزاران ایجاد نشود، پس حکم صدای موشک‌ها و بشکه‌های مواد منفجره چیست؟، در حالی که هر روز بر سر مسلمانان در سوریه انداخته می‌شود و آنان در نماز ایستاده‌اند و یا در خانه‌‎های‌شان‌اند، شما را سوگند به الله که این کار چگونه است؟ جواب بدهید ای صاحب نظران، آیا این سر و صدا نیست؟ برحذر باشید، برحذر باشید ای کسانی که در لشکر حاکم‌تان ابلیس قرار گرفتید از اینکه بر این تعدی و تجاوز ادامه دهید، تمام آنچه در این دینی که شما خود را به آن نسبت می‌دهید وجود دارد، سکوت شما را نسبت به وضعیت جاری بر مسلمانان سوریه و هر جای دیگری لعنت می‌کند.
ای بار الها‍! خلافت راشده بر منهج نبوت را زودتر به ما عنایت کن تا پراکندگی مسلمانان را جمع نماید و بلاء و مصیبت‎ها را از ایشان دور سازد و ای بار الها! زمین را با نور وجه کریم خود منور گردان. آمین آمین.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه