جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
جهاد و صدقات
بسم الله الرحمن الرحيم

جهاد و صدقات

عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏"‏ليأتين على الناس زمان يطوف الرجل فيه بالصدقة من الذهب، فلا يجد أحداً يأخذها منه، ويرى الرجل الواحد يتبعه أربعون امرأة يلذن به من قلة الرجال وكثرة النساء‏"‏ ‏‏رواه مسلم‏.‏‏

ترجمه: از ابوموسی اشعری رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: زمانی بر مردم خواهد آمد که شخصی با زکات طلای خود می گردد و هيچ مستحقی نمی يابد که زکاتش را بگيرد. در آن زمان به علت کمیِ مردان و فراوانیِ زنان، هر چهل زن به دنبال يک مرد می افتند و به او پناه می برند.

این حدیث شریف ما را به اموری خبر می‌دهد که تا هنوز اتفاق نیفتاده و زمان آن فرا نرسیده، و نیز دلالت بر این می‌کند که اوضاع و احول در هر زمان تبدیل و تغییر خواهد یافت و زمانی بر ما و بر بشریت خواهد آمد که مردم بی‌نیاز و غنی خواهند بود و صدقات در آن زمان چنان زیاد است که انسان، شخص مستحقی را نمی‌یابد تا آن صدقه را از وی بگیرد و یکی از اساسی‌ترین مواردی که این حدیث بر آن دلالت دارد این است که ملک و سرزمین این امت که توسط کفار و یاران مزدور شان سلب شده است به زودی بازگردانده خواهد شد؛ تا حدی که به سبب ثروت و عزتی که از حیات با کرامت تحت سایۀ حاکمیت اسلام عزیز به آنان رسیده است؛ انسان محتاجی وجود نداشته باشد، چنانکه منادی ندا می‌دهد که آیا کسی هست که صدقه بگیرد، کسی جواب او را نمی‌دهد، چون کسی به آن احتیاج ندارد.
موضوعی دیگری که بشارت به بازگشت دوبارۀ اسلام دارد، ذکر طلا می‌باشد، زیرا نظام مالی و اقتصادی اسلام در معاملاتش تنها بر طلا و نقره استوار است، و اقتصاد زمانی فاسد شد که اعتماد بر آن را ترک کردند.
همچنان نکتۀ دیگری که وجود دارد و بشارت می‌دهد بازگشت جهاد و قتال فی سبیل الله و فتوحاتی است که نزدیک به یک قرن است از آن محروم شده‌ایم و دلیل آن، این توصیف حدیث است که زنان، مردانی را نمی‌یابند آن هم به خاطر تعداد اندک شان نه به این خاطر که تعداد مردان زیاد است و تعداد اندک مردان به خاطر جهاد و قتالی است که شدت خواهد گرفت.
این امور تا حالا اتفاق نیفتاده اما إن شاء الله به زودی خواهد آمد و امید داریم که آن زمان را دریابیم و شواهد زیادی به نزدیکی این چنین زمانی وجود دارد که در آن نظام اقتصادی اسلام باز می‌گردد و جوانان جهت نشر و پخش اسلام به سوی جهاد می‌شتابند.
بر این اساس هیچ مجالی برای شک‌کنندگان و یا برای آنانی که در دل‌های شان ضعف و سستی وجود دارد باقی نمی‌ماند و رسول الله یک بخش معینی را توصیف می‌کند که به زودی به چشم‌ها عیان خواهد شد.
چنانکه الله سبحانه و تعالی به رسول خود صلی الله علیه و سلم توسط خبر دادن به مقام، عزت و رفعت که برای او و امتش خواهد بود صبر می‌داد، در این جا رسول الله صلی الله علیه و سلم به آنچه که سبب عزت و رفعت ما خواهد شد بشارت می‌دهند، چیزی بر ما لازم نیست جز این که راهی را بپیمائیم که راه رسول الله صلی الله علیه و سلم باشد تا به ساحل آرامش و نجات از گناهان برسیم.
یا الله سبحانه و تعالی از تو خواهانیم که ما را به این زمان برسانی، تا دل‌ها از شادمانی سرد شود و امور و وضعیت به حالت اصلی آن باز گردد و بندگان و شهرها را خیر فرا گیرد. آمین.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه