جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :9 جمادی الاول 1443
تاریخ میلادی : پنج شنبه، 09 دسامبر 2021م

شماره صدور:HTL ۱۴۴۳ / ۰۳

دفتر مطبوعاتی
ولایه لبنان

اعلامیه مطبوعاتی

حوادث هولناک اردوگاه مهاجران فلسطینی برج الشمال در جنوب لبنان

چنان‌که در روایات متواتر سنن ابوداود روایت شده‌است، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إنَّ السعيدَ لَمَنْ جُنِّبَ الفِتَنَ، إنَّ السعيدَ لَمَنْ جُنِّبَ الفِتَنَ، إنَّ السعيدَ لَمَنْ جُنِّبَ الفِتَنَ، ولَمَن ابتُلِيَ فصَبَر؛ فَوَاهاً»

ترجمه: خرسند است کسی‌که از نفاق‌افگنی پرهیز می‌کند، خرسند است کسی‌که از نفاق‌افگنی پرهیز می‌کند، خرسند است کسی‌که از نفاق افگنی پرهیز می‌کند و چه نیکوست کسی‌که رنج می‌بیند و صبر می‌کند.

پس از حوادث دردناک پی در پی در اردوگاه برج شمال – مانند انفجار و تیراندازی در مراسم تشیع جنازه – که جان افراد بی‌گناه را گرفت و به‌‌‌جای یک مراسم تشیع جنازه، چندین مراسم تشیع جنازه برگزار شد و جوانانی را قربانی کرد که در اوج جوانی‌شان به‌سر می‌بردند. ما در حزب‌التحریر – ولایه لبنان بنابر احکام دین‌مان از همه دعوت می‌کنیم تا دست از شورش بردارند و صبر اختیار کنند.

این بدین معناست که گویا مردم فلسطین در لبنان به هیچ سرگرمی جز جنگ و جدال در میان یکدیگر نیاز ندارند! خصوصاً باوجود این همه بحران‌های فزایندۀ سیاسی، اجتماعی، صحی/بهداشتی و معیشتی‌که لازم به یادآوری و توصیف نیست. حال‌آن‌که مردم فلسطین همگی در لبنان در شرایط مشابهی زنده‌گی می‌کنند و حالت زنده‌گی‌شان با مردم خود لبنان فرقی ندارد.

اگرچه اتخاذ موقف جدی علیه این تظاهرات مسلحانۀ پوچ و اغراق‌آمیز در هر شور و شادی الزامی‌ست، ولی اکنون بر مقامات عالی‌رتبه‌‌ای که خود را به‌عنوان رهبران مردم فلسطین جای زده‌اند، ندا سر می‌دهیم تا جلو فجایع را بگیرند و از بیانات فتنه‌انگیز خودداری کنند، و جلسات فوری را برای جلوگیری از استثمار مردم فلسطین در لبنان، مخصوصاً با موجی از حرکات تعصب‌گرایانه در قبال حقوق بشر دایر کنند.

هم‌چنان کسانی را که الفاظ فتنه‌انگیز سر می‌دهند، هشدار می‌دهیم و از صحبت‌های عجیب و غریب‌شان صرف‌نظر می‌کنیم. خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی که اکثراً تبدیل به منبر فتنه‌انگیزی شده‌اند. و سخنان رسول الله صلی الله علیه و سلم را یادآور می‌شویم که به‌عنوان پیشوای مؤمنین در صحیح خود فرمودند:

«كَفَى بالمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ»

ترجمه: برای یک مرد از دروغ همین‌قدر کافی است که هرچه را می‌شنود بازگو کند.

این بدان معناست که شخصی به‌طور ناچار خاصتاً در چنین مواقع الفاظ دروغین را می‌شنود و اگر او نیز چنین الفاظی را سر دهد، سپس او نیز مرتکب یک عمل حرام است.

اولویت امروزی این است که از فتنه بپرهیزیم، با رنج و آسیب صبور باشیم، و اولویت را به شریعت و حکمت بدهیم. و اگر هنوز در این‌گونه حوادث اولویت‌بندی نکنیم، پس چی وقت باید این کار را انجام دهیم؟

تا زمانی‌که حقیقت از دروغ واضح است، اصل اساسی این است که به آن‌چه رسول الله صلی الله علیه و سلم ما را در زمان ابتلا و آزمایش به آن ملزم قرار داده‌است، توصل کنیم؛ چنان‌چه توسط امام بخاری در صحیح‌اش روایت شده‌است.

«سَتَكُونُ فِتَنٌ القاعِدُ فيها خَيْرٌ مِنَ القائِمِ، والقائِمُ فيها خَيْرٌ مِنَ الماشِي، والماشِي فيها خَيْرٌ مِنَ السَّاعِي، ومَن يُشْرِفْ لها تَسْتَشْرِفْهُ، ومَن وجَدَ مَلْجَأً أوْ مَعاذاً فَلْيَعُذْ بهِ»

ترجمه: بر شما ابتلاست؛ زمانی‌که اشخاص ساکن بهتر از کسانی اند که ایستاده اند، کسانی‌که ایستاده اند بهتر از کسانی اند که قدم می‌زنند، کسانی‌که قدم می‌زنند، بهتر از کسانی اند که می‌دوند و هر آن‌کس که در این آزمایش‌ها به دنبال پیروزی است، سبقت خواهند گرفت و هر آن‌کس که پناهگاه و مسکن یافت، خودش را مسکنت می‌دهد.

به خانوادۀمان تسلیت می‌گوییم! برای شفایاب شدن هرچه سریع‌تر برادران مجروح‌مان دعا می‌کنیم و از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم تا برای هر گروه پاداش‌شان را اعطا کند، برای مجروحان پاداش صبر و برای دعاکننده‌گان رحمت و هدایت نصیب کند؛

﴿وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ [بقره: ۱۵۵ – ۱۵۷]

ترجمه: و بشارت ده به استقامت‌کنندگان!  آن‌ها که هرگاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: ما از آنِ الله (سبحانه و تعالی) هستیم و به سوی او بازمی‌گردیم! این‌ها همان‌ها اند که الطاف و رحمت الله (سبحانه وتعالی) شامل حال‌شان شده‌است و آن‌ها هدایت‌یافتگان اند!

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر – ولایه لبنان

متراجم: راشد مسلم

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه