پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تروریزم داخلی؛ ثمرۀ لیبرالیزم سیکولر
بسم الله الرحمن الرحيم

تروریزم داخلی؛ ثمرۀ لیبرالیزم سیکولر

(ترجمه)

روز شنبه ۲۰تن در شهر ال‌پاسو ایالت تکزاس و روز دیگر (یک‌شنبه) ۹ تن در شهر دایتون ایالت اوهایو در یک قتل‌عام جان‌های‌شان را از دست دادند. متأسفانه، چنین حوادثی در جوامع ما به وفور رخ می‌دهد؛ طوری‌که با گذشت هر روز یک کشتار دیگر اتفاق می‌افتد و اکنون هم تروریزم داخلی را از جانب سفیدپوست‌های ملیت‌پرست در امریکا مشاهده می‌کنیم. در سال‌های اخیر موج افزایش راست‌های افراطی و سفیدپوست‌های ملیت‌پرست فضای کشنده‌ای را در این کشور ایجاد کرده‌است. مقصر دانستن ترامپ به‌خاطر قتل‌عام‌های مسلحانۀ اخیر در امریکا، ما را از موضوعات مهم‌تری چون مرزها و لیبرالیزم سیکولر دور می‌کند. لیبرالیزم سیکولر اساساً افراد خودخواهی را می‌سازد که در مقابل آراء، ارزش‌ها و رفتارهای دیگران مخالفت می‌کنند، و برایند طبیعی آن نیز تنفر یا آزار اکثریت در قبال اقلیت متفاوت از آنان می‌باشد. سابقۀ تاریخی این طرز تفکر با رشد پوپولیزم در چندین کشور اروپایی همراه است.

این اصل ایدیولوژیک بررسی دقیق‌تر را می‌طلبد، چون سفیدپوست‌های خودخواه و ملیت‌پرست نیز محصول همین اصل مبدائی استند. اگرچه ترامپ برای سفیدپوست‌های ملیت‌پرست و بیگانه‌هراسان فضاسازی می‌کند و برای‌شان انرژی می‌دهد، ولی موضوع در حقیقت از این عمیق‌تر است چنان‌که این فکر شدیداً در جوامع غربی ریشه گرفته‌است. در طول چندین قرن حاکمیت استعمار، صفحات تاریخ از برتری ناجی‌های سفیدپوست و سرگذشت امپراتوری امریکا پر شده‌است؛ امپراتوری‌که بر بر دوش برده‌ها، با قتل‌عام ملل دیگر و چپاول ملت‌های ضعیف‌تر بنا شده‌است. در واقع، وسایل سرمایه‌داری به ادامۀ این سلطه گری کمک می‌کند. نژادپرستی نظمی است که به هیچ دولت خاصی منحصر نمی‌باشد. در حقیقت، برای ریشه کن کردن مشکلات باید به اساس آن توجه نموده و از بین برده شود.

اسلام ملیت‌پرستی و نژادپرستی را به‌صورت قطعی حرام کرده‌است، ولی از طرف دیگر درجۀ تقوی و اخلاص را معیار برتری افراد قرار داده‌است. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيراً﴾ [حجرات: ۱۳]

ترجمه: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید(این‌ها ملاک امتیاز نیست) گرامی‌ترین شما نزد الله (سبحانه وتعالی) با تقواترین‌تان است؛ الله (سبحانه وتعالی) دانا و آگاه است.

هم‌چنان، رسول الله صلی الله علیه وسلم در آخرین خطبۀشان فرمودند:

«يَا أَيُّهَا النَّاسُ، أَلَا إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ، وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ، أَلَا لَا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى أَعْجَمِيٍّ، وَلَا لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ، وَلَا لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ، وَلَا أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلَّا بِالتَّقْوَى، أَبَلَّغْتُ؟ قَالُوا: بَلَّغَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ» (رواه احمد)

ترجمه: ای مردم! همانا پروردگارتان یکی و پدرتان یکی است؛ حقا که هیچ عربی را بر عجم و هیچ عجمی را بر عرب و هیچ سفیدی را بر سیاه و هیچ سیاهی را بر سفید برتری نیست، مگر به تقوا. آیا برای‌تان رساندم؟ (مردم) گفتند: رسول الله (صلی الله علیه وسلم) این پیام را رسانده‌است.

مشکلات نظام به راه‌حل‌های نظام نیاز دارد. نظام اسلام تنها بدیلی است که می‌تواند مسلمانان، غیرمسلمانان، سیاه، سفید و ملت‌های امریکایی، اروپایی، آسیایی و عرب را با یکدیگر یکجا کند. اسلام در آغاز دعوت‌اش در جوامع پیش از اسلام با عصبیت (ملیت‌پرستی) شدیداً مبارزه کرد و آن را بر مبنای یک مبدأ و نظام حل کرد. ان‌شاءالله با تطبیق نظام سیاسی اسلام بسیاری از مشکلات زندگی جهان امروز، همانند ۱۴۰۰ سال پیش از الغاءاش، حل خواهد شد. همانا رحمت اسلام برای مسلمانان و غیرمسلمانان سراسر جهان بسیار ضروری است.

حزب‌التحریر-امریکا

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه