جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
زباله‌دان‌های کشنده در طرابلس!
بسم الله الرحمن الرحيم

زباله‌دان‌های کشنده در طرابلس!

(ترجمه)

اظهارات فادی جریصاتی، وزیر محیط‌زیست لبنان و معاونین‌اش، عمق بی‌اعتنایی و عدم توجه دولت لبنان را نسبت به مردم و خواست‌های‌شان نشان می‌دهد! دولت در مورد زباله‌ها و زباله‌دان‌ها، سیاست ضعیفی را در پیش گرفته‌است، چنان‌چه نه به مناطقی‌که آن‌جا زباله‌ها انداخته می‌شود توجهی کرده و نه نسبت به سلامتی مردم آن مناطق از خود نگرانی نشان داده‌است. از عمل‌کرد دولت معلوم می‌شود که می‌کوشد این حالت را بر شهر طرابلس و مناطق اطراف‌اش، از فوار شروع تا تربول و دیگر مناطق، تحمیل کند، طوری‌که زباله‌ها را از نواحی دیگر جمع می‌کند و بر سر مردم طرابلس می‌ریزد. برعلاوه، در آلوده کردن هوا، آب و سبزه، فراهم کردن مراقبت‌های صحی برای مردم و تأمین امنیت اجتماعی بین مناطق مختلف تمایز و تبعیض آشکار قائل می‌شود.

این زباله‌دان‌ها، مخصوصاً زباله‌دان تربول که یکی از بزرگ‌ترین زباله‌دان‌های لبنان می‌باشد، برای این سرزمین بسیار خطرناک است. آلودگی حاصل از این زباله‌دان‌ها به آب‌های زیرزمینی منیه، بداوی، مریاطا، مرکبتا، بیلان و دیر عمار سرایت می‌کند و تا رسیدن به طرابلس، تمام شهرها و ورستاهایی‌که در این امتداد قرار دارند را آلوده می‌کند. این زباله‌دان بزرگ‌ترین زباله‌دان لبنان را تشکیل می‌دهد؛ چون زباله‌های پنج روستا و جمیعت بزرگی از مردم این منطقه در این‌جا ریخته می‌شود. دوام این حالت سبب آلودگی هوا در این منطقه و انتقال آلودگی به مناطق دیگر خواهد شد.

حزب‌التحریر – ولایه لبنان در این خصوص، خطاب افراد ذیل می‌گوید:

دولت لبنان با تمام وزیران‌اش! از وزیر محیط‌زیست شروع الی آخر، بدانند که ما در مقابل این تهاجم و اقداماتی‌که تنها به‌دلیل منطقه‌گرایی و معاملات پشت پرده، از طریق این زباله‌دان‌ها سبب مرگ ما و خانواده‌های‌مان می‌شود، به‌پا می‌خیزیم و دفاع خواهیم کرد. متأسفانه، وزیر دفاع و وزیر داخله/کشور با فرستادن نیروهای ارتش و امنیه در مقابل اعتراضات مردم برای ممانعت از خواست‌ها و اهداف‌شان، نقش ارتش و ادارۀ امنیت را تقلیل داده و آنان را از مسیر اصلی‌شان منحرف کرده‌اند! بدبختانه، حتی کار به لت و کوب زنان توسط نیروهای امنیتی نیز کشیده‌است، زنانی‌که جرمی ندارند؛ مگر آن‌که صدای‌شان را در برابر اقدامات کشندۀ حکومت بلند کرده‌اند. بدانید که این حرکت در بین کسانی‌که در این سرزمین زندگی می‌کنند متوقف نمی‌شود، بل به فرزندان و فرزندان فرزندان‌شان منتقل خواهد شد!

ما از معاونین و اعضای پارلمان، که مردم آنان را به نمایندگی از خود برگزیده‌اند، چیزی نشنیده‌ایم؛ مگر این‌که خبرهای مربوط به این موضوع را قبول کرده و پذیرفته اند که جزئیات مربوط به این زباله‌دان‌ها را می‌دانند. خطاب به این اشخاص می‌گوییم: هیچ عذری برای‌تان قابل قبول نیست، باید در میان مردمی‌که شما را به قدرت رسانده‌اند حضور داشته باشید، و بی‌درنگ در صف اول قرار بگیرید. این‌که تعیین مکان زباله‌دان‌ها مسئلۀ اداری یا انتخابی شهر طرابلس نمی‌باشد، بهانۀ خوبی نیست. آیا بادی‌که باعث انتقال سموم به طرابلس می‌شود یا زباله‌دان‌هایی‌که آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند، چیزی از شرایط اداری یا انتخابی شما می‌داند؟!

خطاب به نیروهای امنیتی و تمام تشکیلات‌شان می‌گوییم! حکومت از شما می‌خواهد کسانی را سرکوب کنید که هم خودشان و هم اطفال‌شان در حالت صحی و بهداشتی بد به سر می‌برند، پس چگونه این را می‌پذیرید؟! شما فرزندان همین سرزمین و همین مردم استید، آیا آن‌چه بر سر مردم این مناطق می‌آید، بر سر شما و خانواده‌های‌تان نمی‌آید؟! آیا شما از بین این مردم و فرزندان‌شان نیستید که برای نجات خود و اطفال‌شان به‌پا خواسته‌اند؟! چگونه این حکومت شأن و منزلت‌تان را پائین آورده و شما را نگهبان این زباله‌دان‌ها مقرر کرده‌است؟! شما نه به‌خاطر این کارها، بل برای حفظ جان، مال و عزت مردم و دور کردن هرگونه ضرر از آنان، به این دستگاه‌ها ملحق شده‌اید و در آن‌ها کار می‌کنید. پس برای تأمین خواست‌های عادلانۀ این مردم به‌پا خیزید.

ای مردم! بدانید که آن‌چه را انجام داده‌اید در قلب دین‌تان است. حفاظت از محیط‌زیست، مراقبت‌های صحی و بهداشتی و حفاظت محیط و مردم از آلودگی و طاعون، از نظر اسلام یک رکن مهم در زندگی است. دولت‌ها وظیفه دارند که از مردم مراقبت و نگهداری کنند، نه این‌که از آنان مالیات بگیرند و جیب‌های‌شان را غارت کنند؛ ان شاءالله، این کار توسط دولت خلافت راشده به‌طریقۀ رسول الله صلی الله علیه وسلم تطبیق خواهد شد: مثلاً: خلافت برای کاهش آلودگی تلاش خواهد کرد، همان‌طوری‌که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«اتَّقُوا الملاعِنَالثَّلاثَ: البَرَازَفِيالـمـوارِدِوَالظِّلِّ وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ»

ترجمه: خودتان را از سه چیزی‌که باعث برانگیختن لعنت می‌شود، وقایه کنید: بی‌توجهی به آب‌ها، شاهراه‌ها و سایه (درختان)!

در این حدیث هر چیزی‌که به منابع عامه، محیط‌زیست و جاده‌های مسلمانان ضرر می‌رساند، تحریم شده‌است. خلافت برای پاکی منابع آب و بالا بردن کیفیت آب‌های نوشیدنی خواهد کوشید، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الـمـاءِالدَّائِمِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ»

ترجمه: هیچ‌کس نباید ادرار (مدفوع) خود را در آب ایستاده، که هیچ حرکتی ندارد، بریزد و سپس خود را با آن بشوید.

و از جابر بن عبدالله رضی الله تعالی عنه روایت است که:

«أَمَرَنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ نُوكِيَ أَسْقِيَتَنَا وَنُغَطِّيَ آنِيَتَنَا»

ترجمه: رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما دستور دادند که جوی‌های آب را با یکدیگر وصل کنید و از کشتی‌ها حفاظت کنید.

این کار به‌خاطر آب موجود در این ذخایر است. دولت موظف است که به پاکی منابع آب توجه داشته باشد و کیفیت آب‌های نوشیدنی را مدیریت کند.

برعلاوه، خلافت به حل معضل فاضلاب، برطرف کردن زباله‌ها و زیان‌های حاصل از آن و انجنیری صحی/مهندسی بهداشتی محیط‌زیست توجه شود، در مهندسی شهرها از سیستم تهویه هوا استفاده می‌کند، از تراکم بیش‌از حد نفوس جلوگیری می‌کند، در بخش فاضلاب و روند پاکی خیابان‌ها، دور انداختن زباله‌ها و برطرف کردن هرگونه آلودگی سمی و صوتی تسهیلات می‌آورد. حافظ بن حجر در الفتح از عمر بن شبه در اخبار المدینه نقل کرده و گفته‌است: «عمر بن خطاب یک بادبزن آهنگری را در یک فروشگاه دید، سپس آن را با لگد زد و خراب کرد.» – بادبزن آهنگری یک وسیلۀ مضر است که هوا را با دود و بوی بد و صدا آلوده می‌کند – امیرالمؤمنین به این دلیل که فروشگاه یک مکان عامه است و اکثراً مردم به آن‌جا رفت و آمد دارند آن را خراب کرد. به همین گونه راه‌حل‌های اساسی دیگری نیز برای یک حکومت اجرائی مخلص و صادق در اسلام وجود دارد که از دین و اشتیاقات مردم نمایندگی می‌کند.

حزب‌التحریر-ولایه لبنان از عمق فساد این حکومت آگاه است؛ حکومتی‌که توسط کافر استعمارگر غرب بنا شده و افرادی را به رهبری آن گماشته‌است که تنها برای منافع باداران‌شان و جیب‌ها و حساب‌های بانکی‌شان خدمت می‌کنند. همکاری با این حکومت مفسد قابل بخشش نیست. با این وجود، هنوز هم روزنه‌ای از امید را می‌توان در بعضی افراد مشاهده کرد؛ کسانی‌که به ندای اعتراضات در فوار و تربول پاسخ دادند و از تطبیق این برنامه‌های مخرب و کشنده در شهرهای‌شان جلوگیری کردند. شما نباید در برابر تهدیدهای حکومت هراسان باشید و اجرای این برنامه‌ها را در مناطق دیگر بپذیرید. در برابر ظلمی‌که به دیگران وارد می‌شود خاموش نباشید، چون یک روز به شما نیز خواهد رسید.

شما باید به اعتراضات‌تان ادامه دهید، از ورود موتر/کامیون‌های زباله به مناطقی‌که برای زباله‌دانی منظور شده‌است، ممانعت کنید. سیاسیونی را که مردم را با ادعای ازبین بردن زباله‌دان‌ها از شهرهای‌شان فریب داده‌اند افشاء کنید. این یک مسئلۀ جدی است که به سلامت شما، سلامت خانواده‌های‌تان و سلامت نسل‌های پس از شما، از طرابلس شروع الی دره‌های شرقی و غربی تربول، ارتباط می‌گیرد. بنابرین، صبر کنید و متوقف نشوید، همانا یک ساعت صبر پیروزی را به دنبال دارد. الله سبحانه وتعالی با شماست و پاداش اعمال‌تان را فراموش نمی‌کند.

حزب‌التحریر-ولایه لبنان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه