پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
از اجلاس سران عرب و اروپا تجربۀ فراموش‌ناشدنی مردم مصر، خبرخوش حریری برای ماست
بسم الله الرحمن الرحيم

از اجلاس سران عرب و اروپا تجربۀ فراموش‌ناشدنی مردم مصر، خبرخوش حریری برای ماست

(ترجمه)

نخستین جلسۀ اروپایی-عربی در شرم الشیخ مصر با حضورداشت 50 تن از کشورهای عربی و اروپایی برگزار گردید. شبکۀ رسانه‌های ملی به تاریخ 25 فبروری 2019م گفته‌های رئیس جمهور سعدالحریری را، که در حاشیۀ این جلسه گفته بود، چنین نقل نمود: «مبارزه علیه تروریزم در بخش‌های مختلف جریان دارد که یک بخش آن را امنیت تشکیل می‌دهد. بخش دیگری مهم به نظر می‌رسد؛ رشد و انکشافت داخلی اقتصاد کشور و همکاری با یک‌دیگر برای رشد زندگی شهروندان عرب می‌باشد که موضوع اساسی همین است و باور دارم که این همان چیزی‌ست که رئیس جمهور سیسی از روزهای اول حکومت‌اش بدان تمرکز کرده است. هنگامی‌که از کشور مصر دیدار نمودم، این کشور را متفاوت‌تر از دو یا سه سال قبل در یافتم و این باعث افتخار ماست و این همان کاری است که ما در لبنان انجام خواهیم داد. همکاری‌های امنیتی میان کشور‌های لبنان و مصر در بخش‌های استخبارات و یا مبارزه علیه تروریزم به طور گسترده جریان دارد و این همکاری‌ها تا وقتی‌که خدا بخواهد، ادامه خواهد داشت.»

با درنظرداشت این امر، از رئیس جمهور سعدالحریری می‌پرسیم که این چی خوش‌خبری است؛ آیا می‌خواهید تجربۀ تلخ مصر را در لبنان عملی کنید؟ آیا این خبرخوش است یا تهدید و یا هم اخطار؟

هیچ‌کس از شکست همه جانبۀ تجربۀ ناگوار مصر در همه بخش‌ها؛ مانند: سیاست، اقتصاد و امنیت، که توسط سیسی رهبری می‌شود، انکار نمی‌کند. رئیس جمهور سیسی با تمام توان کوشش می‌نماید که قانون الله را زیر پا و حتی در قانون اساسی ساختۀ بشر، اصلاحات بیاورد که شما از وی الگو می‌گیرید تا مطمئن گردید که وی در قدرت باقی مانده و برای بار سوم تا سال‌های 2022م و یا حتی تا سال 2034م رئیس اجرائیۀ دیوان نظامی تعیین گردد.

آقای رئیس جمهور! آیا این همان چیزی است که برای ما وعده می‌دهید؟ و یا هم اقتصاد مصر را برای ما وعده می‌دهید که از آغاز دفتر کاری سیسی به تاریخ 4 جون 2014م با صعود نرخ اقتصادی اجناس، گراف فقر نیز بالا رفت. یک دالر که معادل به 6.69 پوند مصری بود، به 17.99 پوند مصری صعود نمود. یک لیتر پترول از 1.85 پوند به 6.75 پوند تغییر نمود. کرایۀ میترو هفت برابر گردید و نرخ گاز از 8 پوند به 50 پوند افزایش یافت. بر علاوه، قرض‌های داخلی از 1.4 تریلیون پوند به 3.6 تریلیون پوند و قرض‌های خارجی از 34.5 میلیارد دالر به 82.9 میلیارد دالر سیر صعودی خود را پیمود. در حقیقت قسمی‌که گفته شد، آقای حریری واقعاً  یک کشور کاملاً متفاوت را از دو یا سه سال قبل مشاهده کرد است! آیا این همان چیزی‌ست که باعث افتخار شماست؟ قسمی‌که گفتید، آیا به همین شکل می‌خواهید وضعیت زندگی عرب‌ها را رشد دهید؟

در بخش امنیت و همکاری استخباراتی باید به این مورد مهم اشاره نمود:

آقای رئیس جمهور! این را بدانید که خون اطفال مصر تا هنوز سرد نشده و ستون‌های اعدام تاهنوز پابرجاست. جوانان زیادی کشته شدند؛ مادران جگرگوشه‌های نازنین‌شان را از داست دادند؛ اطفال بی‌چاره و یتیم شدند و تا هنوز غم از دست دادن زنان و مادران، از یاد نرفته است. خشم مردم نسبت به مبارزین حقوق‌بشر و وضعیت آشفتۀ امنیتی زیاد شده است. توقیف، ظلم و شکنجه زندانیان هم‌چنان، ادامه دارد. الله اکبر!

آقای رئیس جمهور! آیا همین وعده‌های شما به ماست؟ پسرهای ما هنوز بدون محکمه و اثبات جرم‌شان، در زندان‌ها به سر می‌برند. این را فراموش نکنید که سال‌های فریب وعده‌های انتخاباتی، تمام شده است و حالا وعدۀ تجربه تلخ امنیتی مصر را به ما می‌دهید؟ به محض این‌که تجربۀ تلخ رژیم مصر تکرار شود، تمام این خوش‌خبری‌ها جز فاجعه و بدبختی، که دامنگیر مردم لبنان خواهد شد، چیزی دیگری نخواهد بود. این برای لبنان و مردم‌اش کافی نیست که برای منافع رهبران‌شان داخل دورۀ وضعیت دشوار، فاسد و بی‌مسئولیتی دولت شوند. احتمالاً این وعده‌ها به وعدۀ کنفرانس "سی‌دار" می‌ماند که در ماه اپریل 2018م وعدۀ 900 هزار وظیفه برای مردم داده شد.

آقای رئیس جمهور! دیده می‌شود که به عوض فهم عمیق از نظام سیاسی، اقتصادی و امنیتی اسلام و برای ریشه‌کن کردن بحران‌های لبنان، تجربۀ تلخ بدترین نظام را می‌خواهید عملی کنید. این را بدانید که تنها راه‌حل اساسی از تمام بحران‌های موجوده در لبنان بازگشت دوباره به اصل ماست: نظام اسلام به رهبری دولت خلافت راشده بر منهج نبوت. ان‌شا ءالله!

                                ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُور

[فاطر: ٥]

ترجمه: ای مردم! وعده الله حقّ است؛ مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به(کرم) الله مغرور سازد!

حزب التحریر-ولایه لبنان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه