جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ایاصوفیا به مسجد مبدل گردید!
بسم الله الرحمن الرحيم

ایاصوفیا به مسجد مبدل گردید!

(ترجمه)

آژانس خبری الجزیره به تاریخ، ۱۰/۷/۲۰۲۰ در گزارشی نوشته است: قانونی را که  مصطفی کمال اتاترک ۸۶ سال قبل بالای مردم تحمیل کرده بود، از بین رفت و دروازه‌های مسجد ایاصوفیا دوباره به روی عبادت‌کننده‌گان باز گردید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از ۲۰ سال، دستور باز شدن مسجد ایاصوفیا را به روی نمازگذاران مسلمان امضا کرد! این یکی از مهم‌ترین تصمیمات در تاریخ ترکیه مدرن است. ستره محکمه/دادگاه عالی ترکیه  بر اساس حکم شورای وزیران در زمان مصطفی کمال اتاترک در سال ۱۹۳۴م  فرمان تبدیل شدن مسجد ایاصوفیا را به موزیم صادر نموده بود.

ایاصوفیا با ساختمانی قدیمی و معماری بی‌نظیرش دارای شهرت جهانی است و این ساختمان دیدنی که در منطقه سلطان احمد، در شهر استانبول قرار دارد، از بناهای مشهور دوران بیزانس می‌باشد که در زمان سلطان محمدفاتح که شهر قسطنطنیه را فتح نمود، به مدت ۴۸۱ سال به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته و بعد از سقوط خلافت عثمانی، این مسجد با فرمان مصطفی کمال اتاترک در سال ۱۹۳۴ به موزیم تبدیل شد.

 مسلمانان ترکیه و کسانی‌که در خارج از ترکیه زندگی می‌کنند، توقع دارند اسم شهر استانبول به اسم اصلی و سابقش که "اسلامبول یا شهر اسلام" است، برگردانده شود تا عملی را که مصطفی کمال جنایتکار در سال ۱۹۲۴م یعنی بعد از سقوط خلافت عثمانی انجام داده بود، دوباره جبران گردد و ترکیه به مرکز بزرگ اسلام تبدیل شود. به باور طرفداران این فرضیه، کسی‌که این کار را آغاز کند و هم‌چنان افرادی‌که خواستار عملی شدن این فرضیه هستند، در آینده به عنوان رهبران مسلمانان جهان شناخته خواهند شد و بدون شک پروردگاری‌‌که آن‌ها را مامور انجام این عمل ساخته، از آن‌ها محافظت خواهد نمود!

مترجم: عبدالله حماس

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه