جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :23 صفر 1442
تاریخ میلادی : شنبه، 10 اکتبر 2020م

شماره صدور: 1442 AH / 04

دفتر مطبوعاتی
بريطانيا

اعلامیه مطبوعاتی

کپیتلیزم در هر اقدامی ناکام می‌ماند؛ اکنون وقتی برای یک اقتصاد جدید است!

(ترجمه)

فقیر، فقیرتر می‌شود، حال‌آن‌که ثروتمند، ثروتمندتر می‌شود. این امر علی‌رغم روزگار پر فراز و نشیبی‌که ما در آن زنده‌گی‌می‌کنیم، وجود دارد؛ جایی‌که اقتصادهای جهانی باعث (این نظم طبقاتی) شده اند و تا این دم‌ نیز علت تنزل و رکود اقتصادی در جهان هستند.

مدافعین نظام سرمایه‌داری روش‌هایی را برای گفتگو در مورد اقتصاد پیدا می‌کنند، البته همین مدافعین میانگین رنج مردم را نیز تشکیل می‌دهند. معیار اصلی آن‌ها تولید ناخالص داخلی(GDP) است، در حالی‌که مردم عادی با بیکاری، گرسنگی و بدبختی روبرو هستند. یک کس باید تصور می‌کرد که همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست یک فرصت برای صمیمیت و همبستگی باشد نه بهره برداری. با این‌حال وقتی آرمان‌های سکولاری نظام کپیتلیزم به بالاترین حد مورد عزت و احترام قرار می‌گیرد، طوری‌که امروزه در جهان این ارج‌گذاری صورت می‌گیرد. در واقع برای سیاسیون تنها مسئله "بقا"(و کسب ثروت) از جمله موارد تحت توجه‌ است. ‏یقیناً، هم‌زمان با افزایش دوباره میزان فقر و فقیرتر شدن مردم، سرمایه ثروت‌مندترین میلیاردرهای جهان با حداقل 25درصد افزایش یافت. دولت‌ها یک بار دیگر ثابت کردند که هیچ "ریزش/قطره پایین(trickle-down)" واقعی در سیاست‌های مالی آن‌ها وجود ندارد، همان سیاست‌هایی‌که اساساً برای مراقبت از کلوب(club) نخبه‌گان حامیان ثروتمند آن‌ها طراحی شده است.

کپیتلیزم نظامی است که ثروتمندان را نسبت به فقرا ترجیح می‌دهد، زیرا به افراد چیره‌دست ثروتمند این حق را می‌دهد که به نفع خودشان قانون وضع کنند، در حالی‌که مسئولیت‌پذیری واقعی را در برابر دیگران انکار می‌کنند. تصادفی نیست که میلیاردرها مالیات نمی‌پردازند، زیرا آنان قدرتی دارند تا نظام را به دست‌شان به نفع خودشان بچرخانند. ولی آنانی‌که نمی‌تواند به این بازی دست اندازی کنند، همانند دیگران باید لایحه(قوانین نظام) را بردارند و بر خودشان تطبیق کنند.

اکنون در میان اقتصاد دانان در مورد اصلاح نظام مالیات و انسانی‌تر کردن نظام کپیتلیزم بحث جریان دارد که این امر در واقع یک "اکسی مورون(oxymoron)" یا کلمات ضد و نقیص به‌شمار می‌رود. افزودن مالیات بر ثروت(مردم) به بار مالیاتی طاقت فرسایی‌که قبلاً بر عوام گذاشته شده بود، احتمالاً در کوتاه مدت رواج خواهد داشت، اما به طور بنیادی این امر مشکل را حل نخواهد کرد، یعنی بی‌ثباتی که از یک نظام تقلبی و دست‌کاری شده به‌وجود می‌آید، در واقع از سوی نخبگانی سرچشمه می‌گیرد که هیچ‌گونه قصد سپردن قدرت واقعی دوباره را به مردم ندارند. بدانید که محاسبه و پاسخگویی در دموکراسی یک وعده میان‌‌تهی و ناحق است.

کپیتلیزم در بحران است و طبقه نخبه سرمایه‌داران(کپیتلیست‌ها) این را می‌دانند. ‏محروم کردن اکثریت مردم عادی از هرگونه قدرت واقعی، که به طور حتم مفسدان را به عدالت می‌کشاند و بنابراین سلطه آن‌ها پایان می‌یابد، تنها راهی دفاعی برای سیاسیون و نخبگان باقی خواهند ماند، زیرا هیچ راهی دیگر وجود ندارد تا به‌طور ثقافتی از ایدیولوژی سکولار و نظام کپیتلیزم‌ش دفاع بکنند.  ‏ماهیت بیش از حد اقتدارگرایانه دولت در پاسخ به بیماری همه‌گیر ویروس کرونا مورد بررسی واقعی قرار نگرفته است، به همان روشی‌که برنامه‌ریزی بعد از "بریگزیت(Brexit)" در بریتانیا هیچ مورد برسی قرار نگرفت. ‏از نظر نخبگان فاسد، این یک زمان خوب برای ایجاد تغییرات در نظامی است که آن‌ها امیدوار اند موقعیت خودشان را در آینده ای بسیار نامطمئن تضمین کنند.

بناً، برای سایر افراد، به‌خصوص برای مسلمانان، این بهترین زمان برای زیر سوال‌بردن "مناسب بودن" ایدیولوژی سکولار و مدل اقتصادی فاسدش است.‌ نظام اقتصادی اسلامی، نظامی عادلانه‌ای است که نیازهای همه مردم را در اولویت قرار می‌دهد، نه این‌که اولیتش برای تجملات ثروتمندان عصر باشد. ‏اطمینان از گردش ثروت، بر خلاف کپیتلیزم، هدف اساسی اقتصاد اسلامی است.  هدف این نیست که بیشترین ثروت را جمع کنیم و نه رشد دائمی داشته باشیم؛ بلکه هدف اینست تا ‏نیازهای اساسی مردم باید قبل از هر چیز(هر حادثه و مصیبتی) برآورده شود.

ما از شما دعوت می‌کنیم تا در کنفرانس بین‌المللی آنلاین حزب التحریر-بریتانیا تحت عنوان: "بازگشت نظم جهانی اسلامی" ثبت نام کرده و به آن بپیوندید.

سخنرانان به موضوعات ذیل خواهند پرداختند:

از بیماری همه‌گیر تا BLM: بشریت به شدت به دنبال یک گزینه(دیگر) است

یک اقتصاد جدید، به یک درصد(مردم) خدمت نمی‌کند

نظام خلافت و مراقبت از شوون مردم

اقامت رهبری اسلامی در زمین و مسئولیت‌های ما

زمان: شنبه 31 اکتبر 2020م، ساعت 2:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ لندن

سایت برای ثبت نام و راجستر کردن https://bit.ly/HTBConference2020

یحیی نسبت

نماینده مطبوعاتی حزب التحریر-بریتانیا

مترجم: داکتر زکریا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه