پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :19 رجب 1441
تاریخ میلادی : یکشنبه، 15 مارس 2020م

شماره صدور:1441 AH / 19

دفتر مطبوعاتی
بريطانيا

اعلامیه مطبوعاتی

ایدیولوژیی سیکولار ناکام‌تر از آن است که در برابر ویروس کرونا بایستد

 

( ترجمه)

ایدیولوژی سرمایه‌داری که مبتنی بر عقیدۀ جدایی دین از زندگی بناء شده است، در حال حاضر در معرض ویروسِ همه‌گیر کرونا قرار گرفته است. سیاست‌مداران، اقتصاددانان و متفکران در رسانه‌ها سعی دارند ضمن حفظ مراقبت از مردم، راهکارهای معتبری را در خصوص این ویروس ارائه دهند.

نظام سرمایه‌داری همواره در فکر مراقبت از نخبگان ثروت و قدرت بوده و بقیه مردم عادی را به حیثیت چوب سوخت در خدمت این طبقه قرار داده است تا منافع‌شان را تأمین نمایند. سیاست در یک جامعه سیکولار طوری وانمود می‌کند که گویا از تمام افراد جامعه به طور یکسان مراقبت می‌کند؛ در حالی‌که این نظام در خصوص مراقبت از مردم عامه بی‌خیال بوده و تمام توجه‌اش را به مراقبت از حفظ منافع اهل قدرت به کار می‌بندد.

در حالی که خود ویروس بین ثروت‌مندان و فقراء هیچ‌گونه تمیزی قایل نمی‌شود و از سوی هم مراقبت‌های بهداشتی در دسترس قرار دارد. در کنار  این، سیاست‌های مدیریت شیوع و معالجه بیماری می‌تواند بر سلامت مردم یا اقتصاد متمرکز شود. سیاست‌مداران سیکولار امروز به وضوح روشن می‌کنند که بیشتر به چه چیزی نگران هستند. در حقیقت، تریلیون‌ها دلار برای جلوگیری از سقوط بازارها در بازار آزاد وجود دارد؛ ولی تنها بخشی اندکی از آن برای مراقبت‌های پزشکی افزایش یافته هزینه می‌شود.

مفکورۀ مالتوسیایی (توماس مالتوس اقتصاددان انگلیسی که معتقد بود به سبب ازیاد نفوس در دنیا غذایی کافی وجود ندارد) یک بار دیگر چهرۀ منفورش را  در رسانه‌های اجتماعی ظاهر نموده و فوائد نجات از بزرگ‌سالان و مستمندان را به بسیار بی شرمی بیان نمود. از نظر سرمایه داری، توجه به مقیاس بدبختی انسانی از اهمیت کمی برخوردار است.

اقتصادهای سرمایه‌داری غربی مدتی‌ست که در پرتگاه فروپاشی قرار گرفته است؛ اما ایدیولوژیست‌ها (متفکرین) سیکولار از ترس این‌که مبادا مردم جهان به یکبارگی آن را طرد کنند؛ پیوسته تلاش دارند تا روی جسد متفعن آن پرده گذاشته و آن را از خطر نابودی نجات دهند.

برعکس، اسلام هرگز منافع اهل ثروت را بالای مردم اولویت بندی نمی‌کند. مفهوم واقعی سیاست که مراقبت از امور مردم می‌باشد را می‌توان توسط خلیفه‌ای تبارز داد که بر مبنای شریعت اسلامی حکم می‌کند و با بازگشت خلافت بر منهج نبوت ان‌شاء الله جهان به زودی شاهد حالش خواهد بود. رسول الله صل الله علیه وسلم فرمودند:

«أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالأَمِيرُ الَّذِى عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ»

ترجمه: هان، هرکدام از شما محافظ و مسئول از رعیت خود استید؛  امام (حاکم) محافظ و مسئول در برابر رعیت خود خواهد بود!

یحی نسبت

نمایندۀ مطبوعاتی حزب‌الحریر-بریتانیا

مترجم: ارسلان مبارز

 

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه