پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بیداری اسلامی در تاجکستان!
بسم الله الرحمن الرحيم

بیداری اسلامی در تاجکستان!

خبر

در 12 ماه اگوست ساکنان منطقۀ فانج در جنوب تاجیکستان به دلیل اقداماتی‌که مقامات محلی علیه پوشیدن حجاب و تراشیدن ریش جوانان انجام دادند، راه‌پیمایی کردند. افرادی‌که در راه‌پیمایی اشتراک نموده بودند، از مقامات محلی خواستند به زودترین فرصت حمله به مردان ریش‌دار و زنان محجبه را توقف دهند.

مردم گفتند: «کسانی‌که می‌خواهند به لباس زنان ما دست‎درازی کنند و ریش‌های ما را به زور بتراشند، کمر‌شان را خواهیم شکستاند.»

رئیس ادارۀ سیاست جوانان در منطقۀ فانج (منطقۀ خودمختار گورنو بدخشان) در پیام ویدیویی، از ایجاد یک گروه ویژه در این منطقه برای جلوگیری از افرادی‌که ریش می‌گذارند، خبر داد.

مطابق به اظهارات مسئول فیلم: «بر حسب اختلافات «دراز کردن ریش و ترسناک کردن چهره برای جوانان ما خوب نیست. چرا جوانان ما به ریش احتیاج دارند؟ ما قبلاً نیز یک بار از شر مردان ریش‌دار رنج برده‌ایم.»

تبصره

همانا این اقدامات به طور منظم در شهرها و روستاهای تاجیکستان در مکان‌های عمومی، جاده‌ها و حتا مکان‌های حمل و نقل عمومی صورت گرفته است؛ جایی‌که زنان محجبه و مردان جوانِ دارای ریش در آن‌جا بازداشت می‌شوند. تقریباً همه دستگاه‌های دولتی در این کارزار برای مبارزه با این صفات اسلامی شرکت می‌کنند؛ از مقامات امنیتی و افسران پولیس گرفته تا وزارت آموزش، کُمیته امور زنان و کُمیته امور جوانان.

علی رغم ایجاد فشار شدید روحی و جسمی از جانب نیروهای امنیتی بالای مردم؛ موارد بسیاری از شورش‌ها علیه این اقدامِ مقامات در سراسر تاجیکستان دیده می‌شد. تا جایی‌که بیشتر این موارد شخصی بود، با آن هم افراد ناسازگاری نشان دادند و این اقدامات در منطقۀ فانج اتفاق افتاد و مردم بخاطر دفاع از دین خود ایستادند و عواقب ترس را نادیده گرفتند.

این واقعیت باید برای همه فرزندان تاجیکستان در محافظت از اهداف همسران، خواهران و مادران‌شان و محافظت از دین آن‌ها مثالی باشد. ایستادگی مردم در برابر اقدامات دین‌ستیزانۀ دولت، علی رغم تمام تلاش‌های رژیم برای انحراف مردم تاجیک از اسلام و ارزش‌های آن؛ بیانگر این است که اسلام هنوز در آن سرزمین زنده است.

به یاد داشته باشید، در زمستان سال 2019م. ما دیدیم که چگونه تاجیک‌ها موضع واقعی اسلامی خود را در مورد برنامه‌های رژیم رحمانوف برای ممنوعیت استفاده از روسری نشان دادند؛ سپس آن‌ها پیام‌های ویدئویی را به سراسر جهان ارسال کردند و از آن‌ها خواستند كه اعتراضات خود را علیه سیاست‌های ضد اسلامی رژیم كنار نگذارند.

البته، رژیم‌های دست‌نشانده‌ای‌که برای حاکمیت و تأمین منافع اربابان‌شان یعنی غرب و روسیه بالای مسلمانان ایجاد شده‌اند و این رژیم‌ها کسانی را که صادقانه از اسلام و ارزش‌های آن دفاع می‌کنند، با انواع روش‌های پیچیدۀ رُعب و ترس مانع می‌شوند.

اما وقتی مسلمانان متحد می‌شوند و به عنوان یک کل عمل می‌کنند، این رژیم‌های جنایتکار درمانده و قوتی برای‌شان باقی نمی‌ماند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾

[آل عمران: 175]

ترجمه: اين فقط شيطان است كه [شما را] از دوستانش مى‌ترساند. پس اگر مؤمنيد از آنان مترسيد و از من بترسيد.

نویسنده: فردوس سليمزودا

مترجم: پارسا امیدی

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه