جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
امریکا به ترکیه در افغانستان نقش جدید می‌دهد!
بسم الله الرحمن الرحيم

امریکا به ترکیه در افغانستان نقش جدید می‌دهد!

خبر

مولود چاوش أغلو وزیر خارجۀ ترکیه از طریق در یک تماس تصویری در نشست افتتاحیه گفتگو‌های بین افغان‌ها در قطر صحبت کرد و گفت: «در حقیقت گفتگو‌های بین افغان‌ها یک فرصت واقعی و تاریخی برای صلح می‌باشد و آرزو نمود که این گفتگو‌ها را از دست نرود و به شکل درست استفاده شود». هم‌چنان وی افزود: «ما آرزو داریم که این گفتگوها به یک توافق صلح عادلانه و پایدار در کشور منجر شود و افغانستان یک کشور دموکراتیک و صاحب حاکمیت باشد». وی هم‌چنان تأكید كرد كه امروز افغانستان، بیش از هر زمان دیگر به "حمایت جامعۀ بین المللی" نیاز دارد و هم‌چنان افزود كه كشور او آماده است «انواع مشاركت‌ها را از جمله میزبانی یكی از دورهای مذاكرات را انجام دهد».

تبصره

علاوه بر نقش‌های واضح دیگر ترکیه در سوریه، لیبیا و بعضی کشور‌های افریقایی در افغانستان هم نقش جدید به ترکیه اعطاء می‌شود. هم‌چنان وزیر خارجۀ ترکیه در جلسۀ‌ افتتاحیه مذاکرات بین‌افغان‌ها که روز شنبه 2020/09/12 در قطر تحت نظارت امریکا بین دولت دست‌نشانده‌اش (افغانستان) و طالبان در قطر آغاز شد، سخنرانی کرد.

این گفتگوها پس از کوشش چند ماه پیش امریکا به خاطر جذب طالبان به میز مذاکره و امضای توافق‌نامۀ صلح با آن صورت می‌گیرد تا از شر عواقب و حضور پُرهزینه در افغانستان که در باتلاق افغانستان غرق شده خلاص شود و این توسط دیپلمات باتجربۀ امریکایی، زلمی خلیل‌زاد که برجسته‌ترین نقش را داشت، رهبری شد. همان طور که او قبلاً در اشغال افغانستان توسط امریکا نقش برجسته‌ای داشت.

امریکا می‌خواهد ترکیه را هم‌راه با ایران و پاکستان که از شروع مذاکرات طالبان و دولت افغانستان که تابع امریکا است، استقبال کردند و آن‌ها را به لیست باز‌ی‌کنان خود در تیاتر افغانستان اضافه کند؛ درحالی‌که حرکت طالبان قبلاً از نشستن روی میز مذاکره با دولت افغانستان خودداری می‌کردند، زیرا طالبان دولت افغانستان را عروسک دست‌نشاندۀ امریکا می‌خواندند.

امریکا به ترکیه نیاز دارد تا طالبان را در کنار پاکستان تحت فشار قرار دهد تا این‌که طالبان با دولت دست‌نشاندۀ افغانستان وارد مذاکره شوند. مایک پامپیو وزیر امور خارجۀ امریکا که از جلسۀ افتتاحیه حمایت مالی می‌کرد، چنین گفت: «من فکر می‌کنم که همه در این‌جا می‌دانند که تلاش‌ها و فداکاری‌های زیادی انجام شده است تا ما بتوانیم به این لحظه برسیم و همه دنیا آرزوی موفقیت این مذاکرات را دارند و برای انجام این کار روی شما حساب می‌کنند».

بنابر این، امریكا مشتاق ادامه روند مذاكرات توسط طالبان است و تلاش‌های زیادی برای دستیابی به این امر مهم انجام می‌دهد و از جمله این تلاش‌ها فشار آوردن به تركیه برای ایفای نقش در این گفتگوها است. در حقیقت تمایل و اهداف امریکا اینست که در مذاکرات؛ جهان را با خود شریک سازد تا که حرکت طالبان را تضعیف کند که در واقع این ضعف و شکست امریکا را در افغانستان نشان می‌دهد.

وظیفۀ این کشور‌ها بود که منافع امریکا را حمایت نمی‌کردند تا امریکا مجبور می‌شد از افغانستان در حالت حزن و شکست خورده و بدون کدام توافق بیرون می‌شد. و برای حرکت طالبان بهتر بود که این گفتگو‌ها را قبول نمی‌کردند، چون قوت و هیبت این گروه در رد این گفتگوها بود؛ گفتگو‌هایی‌که در زیر سایه و تصمیم‌گیری‌های امریکا قرار دارد.

و نباید پاکستان، ترکیه و بقیه سرزمین‌های اسلامی که از مذاکرات حمایت می‌کنند، به بازی فشار آمریکا بر حرکت طالبان یکجا می‌شدند. امریکا ضعیف است و فقط پاکستان، ترکیه و ایران است که نقشه‌ها و اهداف تعیین شده توسط امریکا را می‌پذیرند و توانایی و قدرت آن را بالا می‌برند.

نویسنده: أحمد الخطواني

مترجم: پارسا "امید"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه