شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مبارزه در برابر کرونا نیاز به دولتی چون خلافت راشده دارد!
بسم الله الرحمن الرحيم

مبارزه در برابر کرونا نیاز به دولتی چون خلافت راشده دارد!

(ترجمه)

خبر:

خبرگزاری مصری امروز مورخ 14 ماه مارچ 2020م از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی خبر داد که نخست وزیر مصر در حضور وزیر معارف/آموزش و پرورش، تحصیلات عالی و تحقیقات علمی و هم‌چنان وزیر صحت/بهداشت و در حضور رسانه‌ها دائر کرد. این کنفرانس به خاطری برگزار گردید تا از تعلیق تعلیمات در مکاتب و دانشگاه‌ها سر از تاریخ 15 مارچ برای مدت دو هفته خبر دهد. وزیر معارف/آموزش و پرورش گفت: این مدت تعطیلی را برای حفظ فوری حالت بدی‌که در این اواخر کشورها به آن مواجه شده است بوده تا بدین وسیله از هوای آلوده محافظت شده و سپس این حالت بد را کاملاً از بین ببریم. وی تاکید کرد که این تصمیم به خاطر اقدامات وقایوی گرفته شده است، و نیز در سخنان‌اش در صورتی این اقدامات را مفید و موثر دانست که این اقدامات در خارج از مکاتب و مدارس نیز رعایت گردد و از اختلاط و تجمعات بزرگ جلوگیری به عمل آید.

تبصره:

نخست وزیر مصر گفت: کسانی‌که به این مرض مصاب شدند، اندک و محدود بوده بر مردم لازم است تا درجاده‌ها بیرون نشوند؛ در حالی‌که وزیر معارف/آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان مصاب به این مرض را از مجموع مصاب شده‌گان هفت نفر گفت. ناظرین در نیویورک تایمز در قاهره تأکید می‌کنند که تعداد مصاب شده گان به ویروس کرونا در مصر به 1900 رسیده است؛ در حالی‌که حکومت ادعاء می‌کند که تعداد مبتلایان به این مرض به 110 نفر می‌رسد.

مدارس و مکاتب برای دو هفته به تعلیق در آمد؛ بر علاوۀ آن‌که اماکن دروس خصوصی و تمامی تجمعات نیز بسته شده و اعلان شده است که مدارس و دانشگاه‌ها در این مدت به خاطر اقدامات پیشگیرانه باید بسته شوند که خود این موضوع بیان‌گر آن است که تعداد مصاب شده‌گان بیشتر از هفت نفر می‌باشند و این اقدام خودش گفتۀ وزیر معارف را رد کرده و ثابت می‌سازد که تعداد مبتلایان به این مرض بیشتر از هفت نفر بوده؛ بلکه تعداد زیادی است که حکومت از اعلان آن خود داری کرده است؛ حکومتی‌که بر کذب و دروغ عادت کرده و تا وقتی مصیبت و مشکل بزرگ نشود، هیچ تحرک و اقدامی از خود نشان نمی‌دهد؛ بلکه اکثر اوقات از بزرگ شدن این مشکلات فائده برده و این نظام با از بین رفتن و تلف شدن مردم توسط این مرض باکی نداشته؛ بلکه به وسیلۀ مبتلایان این مرض تجارت کرده و از طریق نشست‌های بزرگ بین المللی کمک‌های زیادی را کمائی و به حساب‌های بانکی‌شان در بانک‌های اروپائی اضافه می‌نمایند. این مسأله غیر از آن است که نظام سرمایه‌داری منفعت‌گرا پایه‌های آن بر افراد پول‌دار و سرمایه دار استوار است؛ افرادی‌که از تولید مرض و دواء منفعت برده و مصلحت این افراد بر بقاء مرض و انتشار آن می‌باشد تا عواید فروش‌شان بیشتر شده و دارائی شان دو چند گردد و حکام سرزمین‌های ما هم ابزار و وسیلۀ دست همین افراد هستند.

الله سبحانه وتعالی عمر ابن خطاب رضی الله تعالی عنه را رحمت کند که گفت: «اگر قاطری در راه عراق بلغزد و به زمین افتد، الله سبحانه وتعالی از من سوال می‌کند که چرا، راه این حیوان را درست نکردی؟» اما متأسفانه که امروزه ما مسلمانان در نزد این حکام از قاطر در نزد عمر رضی الله عنه بی ارزش‌تریم. اگر عمر رضی الله تعالی در بین ما می‌بود، به انتظار نمی‌ نشست تا این مرض در سرزمین‌های اسلامی یکی پی دیگری انتشار یابد؛ بلکه تلاش می‌نمود تا برای امت مسلمه راه نجات پیدا کند که این حق رعیت و مکلفیت شرعی بر حاکم بوده و الله سبحانه وتعالی از این مسأله در روز قیامت از حاکم پرسان می‌کند. پس وقت اقدامات پیش گیرانه برای مهار ساختن این مرض در مصر گذشته، چون این نظام معاملات تجاری و اقتصادی زیادی با چین دارد؛ کشوری‌که مرض از همان‌جا منشأ گرفته و در ظاهر چنین به نظر می‌رسد که وجود این مرض خواست این نظام می‌باشد؛ در حالی‌که اقدام سریع باعث می‌شود که مهار کردن این مرض را آسان ساخته و علاج آن را ساده‌تر می‌سازد ؛اما این اقدامات تنها توسط دولت خلافت راشده بر منهج نبوت صورت می‌گیرد؛ نه چنین حکومت‌ها.

ای اهل کنانه! شکی نیست که امنیت و صحت‌مندی شما به عقیده شما و احکامی‌که از عقیده اسلامی سرچشمه گرفته مرتبط است؛ احکامی‌که سرپرستی شما را به صورت درست آن بالای حکام لازم گردانیده و این مسأله را بدون کم‌ترین نقیصه‌ای مکلفیت حاکم مسلمانان قرار داده است. بناءً بر شما لازم است که این سرپرستی را از طریق درست آن توسط نظام و دولتی تقاضا کنید که این خواست شما را عملی ساخته تا این مشکل پایان و این مصیب از بین برود؛ سرپرستی دائمی‌که از تکرار چنین بلای جلوگیری کرده و هم‌چنان برای جلوگیری از بروز چنین ویروسی تلاش می‌کند. بدون تردید چنین اقداماتی تنها توسط دولت خلافت بر منهج نبوت صورت می‌گیرد.

ای اهل کنانه! خطابم بر شما است! شما اعم از عامۀ مردم و اردو و اعم از حکام و غیر حکام، یقینا! که در این مرض پند و عبرتی برای شما است،.شما می‌دانید که این مرض مخلوق ضعیفی از مخلوقات الله سبحانه وتعالی است که شما را چنین به وحشت انداخته و شما را در خانه‌های تان از ترس مرگ حبس نموده است؛ در حالی‌که الله سبحانه وتعالی ذاتی است که جان‌های شما در دست او بوده و شما را از روز بزرگی هشدار می‌دهد؛ روزی‌که هیچ پناه‌گاهی جز پناه او ندارید. پس چگونه در آن روز با الله سبحانه وتعالی روبر می‌شوید؛ در حالی‌که شریعت او تعطیل و دولت و دین آن در زنده گی شما نمی‌باشد و زنده گی شما توسط دین الله سبحانه وتعالی پیش نمی‌رود؟ بدون شک این مصیبت به مراتب بزرگتر از ویروس کرونا است. امت مسلمه از روز از میان رفتن خلافت به دست مصطفی کمال اتاترک تا اکنون گنه‌کارند و شکی نیست که امت در این گناه شان باقی مانند تا بار دیگر خلافت ایجاد شود. پس شما مردم مصر برای برپائی دولت خلافت تلاش کنید. بدون شک این تلاش و این عمل‌کرد شما راه نجاتی در روز قیامت است و بدون شک همین خلافت تنها ضامن جلوگیری این مرض و امثال آن می‌باشد. خلافت دولتی است که از مصارف‌اش برای صحت‌مندی و بر آورده نمودن نیاز‌های رعیتش رنج نبرده؛ بلکه تمام اهتمام و توجه‌اش این است که چگونه حقوق مردم را رعایت کند. این مکلفیت و حکم شرعی است که دولت بر آن وادار شده و عقیدۀ بزرگی است که دولت را بر این اقدامات وادار می‌سازد. پس ای مسلمانان، به سوی بر پائی این دولت بشتابید که در این راه نجات شما  و تمام جهان نهفته است.

ای مسلمانان! شباب حزب التحریر در بین شما برنامۀ کاملی را حمل می‌کند که آماده تطبیق و هیچ چیزی را بعد از یاری الله سبحانه وتعالی جز نصرت فرزندان مخلص اردوی مصر کم ندارد؛ نصرتی‌که این بر نامه کامل را در معرض تطبیق گذاشته تا خیرش سنگ و درخت و بر پرنده و بشریت برسد. پس بشتابید که نجات جهان در دست شما است بیشتابید که این کامیابی بزرگی است!

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾ 

[انفال: 24]

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! دعوت الله (سبحانه وتعالی) و رسول الله (صلی الله علیه وسلم) را اجابت کنید؛ هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد! و بدانید که الله (سبحانه وتعالی) میان انسان و قلب او حایل می‌شود، و همه شما (در قیامت) نزد او گردآوری می‌شوید!

نویسنده: سعید فضل

عضو دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-ولایه مصر

مترجم: مصطفی اسلام

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه