سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نظام سرمایه‌داری مردم را فریب می‏دهد و به خاطر مصالح دنیوی آنان را می‏ترساند!
بسم الله الرحمن الرحيم

نظام سرمایه‌داری مردم را فریب می‏دهد و به خاطر مصالح دنیوی آنان را می‏ترساند!

(ترجمه)

خبر

وزارت داخله/کشور ترکیه به خاطر اتخاذ تدابیر در مقابل ویروس کورونا یک اعلامیۀ فوق العادۀ را به 81 ایالت فرستاد. در این اعلامیه آمده است که به خاطر جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کورونا در بین مردم، هوتل‏ها، دیسکوها، می‌خانه‏ها و کلپ‏ها به طور موقت مسدود خواهد شد؛ چون کنار هم بودن در یک مسافت کوتاه در "اماکن عامۀ که برای تفریح و سرگرمی آماده شده است"، به شدت خطر مبتلاء شدن به مرض را افزایش می‏دهد.

تبصره

حکام مستبد نظام سرمایه‌داری؛ همان حکامی‌که خود را خدایان روی زمین می‌پندارند، امروز در پیشگاه الوهیت الله سبحانه وتعالی، که پروردگار آسمان‌ها و زمین است، عاجز و متحیر مانده‌اند؛ همان‌گونه که حکام پیش از آن‌ها عاجز مانده بودند. در حقیقت قدرت‌های بزرگ؛ آنانی‌که کشتزار‏ها، نسل‏ها و تمام ارزش‏ها را به خاطر کسب هرچه بیشتر از منافع از بین برده‌اند، امروزه در مقابل ویروس کورونا عاجز مانده‌اند. این یک واقعیت کنونی است و در این‌جا هرگز بر اثبات و یا رد نظریات ساختگی و نظریات مختلفی‌که به ویروس کورونا ارتباط می‏گیرد، تأکید نمی‏کنم.

مسئلۀ که نیاز است بر آن تأکید شود، این‌ست که الله سبحانه وتعالی، ذاتی است که از درماندگی، بسیار بدور است و نیرومند و توانا است بر این‌که هر چیزی را عاجز نماید. اوتعالی ذاتی است که اساسات نظام‏ و حاکمیتِ عاجزی‌شان را فقط توسط یک ویروس دگرگون ساخت. هم‌چنین یک بار دیگر حقیقتی را خاطرنشان می‏سازیم و آن این‌که الله سبحانه وتعالی توانا است، بر این‌که جوامع را دگرگون سازد.

با در نظر داشت امور مربوط به ویروس کورونا، که از جانب حکام قدرتمند و صاحب حاکمیت اتخاذ شده است، نگرانی بشر بر همه‌گان آشکار شده است؛ مگر این‌که می‏توانیم بگوییم که آن نگرانی‏ها نتیجۀ نگرانی‏های اقتصادی و حکومتی آن‌ها می‏باشد. ابزار ترس در نظام سرمایه‌داری، که هر چیزی را به عنوان کالا قرار می‏دهد، متکی به مبدأ و پائین آوردن ارزش اشیاء می‏باشد. حکومت‏هایی‌که از سال‏ها بدین سو در ترکیه حاکمیت را بدست گرفته‌اند، به خاطر بهره‌برداری از احساسات و افکار مسلمانان و به خاطر محقق شدن مصالح ویژه‌شان بر مردم ظلم و ستم روا داشتند.

حکومت ترکیه که جز ضرر چیز دیگر را ببار نمی‌آورد؛ بلکه هر روز سبب ایجاد مشکلات جدیدی می‏شود، اظهار نمود که فقط با یک اعلامیه بخاطر نگرانی‏های دنیوی می‏تواند اماکن که در آن عمل حرام انجام می‏شود را مسدود نماید. مکان‏های مثل: دیسکوها، می‌خانه‏ها و کلپ‏های شبانه که در آن‌ها اعمال ضد عفت و جرایم انجام می‏شود و الله سبحانه وتعالی آن‌ها را حرام خوانده است. فقط به خاطر نگرانی‏های دنیوی و ترس از دست رفتن مصالح‌شان مسدود می‏شوند. با وجود این، بازهم آن‌ها به تمام این اعمال شریری‌که منجر به نابودی و ضرر رساندن به تمام ارزش‏های دینی و اخلاقی جامعه می‏شود، بدون درنظرداشت مخالفت از اوامر الله سبحانه وتعالی اجازه می‏دهند. آیا الله سبحانه وتعالی سزاوارتر نیست که از او ترسیده شود؟ نظام سرمایه‏داری فریب‌کاری می‏کند و از مصالح دنیوی می‏ترساند؛ اما پروردگار مان از عذاب آخرت می‏ترساند و ما را از آن بر حذر می‏دارد.

در عین زمان این ویروس حکامی را که از قدرت بهره‌برداری می‏کنند، عاجز نموده است و از طرف دیگر این ویروس حجاب ساختگی حکام را بر داشته است. لهذا، فقط گرفتن یک تصمیم برای نابودی و بسته کردن اماکن فتنه کافی است. آنان کسانی‌اند که جرأت ایجاد تغییر را ندارند و به خاطر تطبیق نظام سرمایه‏داری که تمام جامعه را به نابودی می‏کشاند، جان می‏دهند و در حق مردم مسلمان بزرگ‌ترین شر را مرتکب می‏شوند.

همگام با این فعالیت‏های اخیر و خاصتاً مسلمانان که به خاطر احساسات اسلامی‌شان حکومت را حمایت نموده‌اند، لازم است که عمیقانه و با چشم سر ببینند که حکام چگونه آن‌ها را فریب داده‌اند و این دیدن برای خردمندان کافی است! بر حکام لازم است که در راه نصرت دین اسلام هر چیزی را قربانی نمایند تا که در جمله کسانی شوند که الله سبحانه وتعالی آنان را در آیت ذیل توصیف نموده است؛ اما متأسفانه علیه دین الله سبحانه وتعالی اعلام جنگ می‏کنند و نه تنها برعکس آن‌چه که برای‌شان لازم است، می‏پردازند؛ بلکه از هرنوع حرام حمایت و محافظت می‏نمایند:

﴿الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ﴾ 

[الحج: 41]

ترجمه: همان کسانی‌که چون در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را برپا می‏دارند و زکات را می‏دهند و به کارهای پسندیده دستور می‏دهند و از کارهای ناپسند باز می‏دارند و سر انجام همه کارها از آن الله است.

این ظلم آشکاری است که تو بر دیموکراسی اصرار ورزی و از پروردگار آخرت که سزاوار است، که از وی باید ترسید، روی می‏گردانی؛ درحالی‌که او ذاتی است که زندگی و مرگ بدست اوست. زود است که خلفای راشدۀ دوم روی کار آیند که وصف این آیت در حق‌شان منطبق خواهد شد: آنان از مصالح دنیوی روی می‏گردانند و کارشان را به انجام می‏رسانند؛ درحالی‌که از الله می‏ترسند و رضایت پروردگارشان را هدف اصلی زندگی‌شان قرار می‏دهند و مردم را به دین الله سبحانه وتعالی دستور می‏دهند.

نویسنده: احمد سابا

مترجم: محمد "مزمل"

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه