شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کورونا؛ از رسوایی تا آشکارسازی چهرۀ واقعی سرمایه‌داری
بسم الله الرحمن الرحيم

کورونا؛ از رسوایی تا آشکارسازی چهرۀ واقعی سرمایه‌داری

(ترجمه)

خبر:

با توجه به این‌كه اقدامات سخت‌گیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کورونا در سراسر جهان تشدید می‏شود، سه‌میلیاردتن فاقد ساده‌ترین سلاح؛ یعنی آب و صابون برای وقایه از این مرض هستند. مرض ساری "کووید 19" که در پایان سال 2019 در چین ظاهر شد، بیش از یک میلیون تن را در جهان آلوده کرده و بیش از 50 هزار تن دیگر را کشته است. اروپا با بستن مرزهای خود و قرنطینه نمودن میلیون‏هاتن در خانه‌های‌شان، به کانون جدید این بیماریی همه‌گیر تبدیل شده است. اما اضطراب در کشورهای درحال توسعه که سیستم‏های بهداشتی آن‌ها شکننده است، افزایش می‏یابد. رهبران آفریقا و آسیا برای جلوگیری از شیوع این بیماری محدودیت‏های سفر و قرنطینه را وضع کردند. اما ملیون‏ها نفر دست‏رسی به امکانات شست‌وشوی منظم دست‌ها، ساده‌ترین اصل پیشگیری که دانشمندان روی آن تمرکز دارند را ندارند. صندوق کودکان سازمان ملل (یونسف) معتقد است 40٪ از جمعیت جهان؛ یعنی سه‌میلیارد نفر نمی‌توانند دست خود را در خانه شست‌وشو دهند. (منبع: الجزیره نت)

تبصره:

واضیح است كه مرض ساری کورونا آن‌چه وضعیت كشورها و مردم را دگرگون کرده است، نظام سرمايه‌داری را نیز رسوا نموده و فساد آن را از جنبه‏های مختلف افشاء کرده است. اگر دولتی مانند دولت اسلامی وجود داشته باشد که دارای یک تمدن و ایدیولوژی بدیل به جای سرمایه‌داری باشد، جهان را دگرگون کرده و زمین را از زیر قدم‏های نظام متعفن، پوسیده و تحمیلی سرمایه‌داری که توسط كشورهای جهان به عنوان نظام و سبک زنده‏گی گرفته می‏شود، نجات می‏داد.

در عرصۀ اقتصادی این بیماری همه‌گیر ثابت نموده که نظام سرمایه‌داری چقدر شکننده است و نمی‌تواند اقتصاد را که همیشه به آن افتخار کرده و به عنوان متبارزترین اصل در این نظام بوده که حتی وجه تسمیه این نظام از آن گرفته شده است را حفظ کند. این ذرۀ مکروسکوپی ثابت ساخت که نظام سرمایه‌داری در مقابل آفات و فجایع هیچ تاب و توانی ندارد. تمام جهان شاهد میزان خسارات و سقوط سهام و بورس بوده و این‌که چگونه این بحران باعث سقوط شرکت‏ها و سرمایه‌گذاران در سطح جهان شد، علاوه بر انتظارات ترسناکی‌که در صورت صحت، باعث فروپاشی و افول سایر کشورها می‏شود.

در سطح انسانی، سرمایه‌داری ثابت کرده که هرگز به دنبال منافع اقوام و ملل نبوده و بیشتر دغدغه‏های آن خدمت به افراد متنفذ سرمایه‌دار و منافع مافیای اقتصادی و بازارها بوده است. به شکل وحشت‌ناکی مردم در لبۀ پرتگاه فقر، بیکاری و گرسنگی قرار گرفته‌اند و مثال بارز غیر انسانی بودن نظام سرمایه‌داری اینست که 40 درصد از جمعیت جهان آب و صابونی در خانه‏های خود به عنوان حداقل‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماریی همه‌گیر را ندارند؛ درحالی‌که جهان بر روی تریلیون‏ها دالر و بارون پول شنا می‏کند!!

این یک واقعیت است که نظام سرمایه‌داری یک نظام فاسد، ناعادلانه و غیر انسانی است؛ مگر برای تعدادی انگشت شماری از حاکمان، جنایتکاران و افراد با نفوذی‌که همین تعداد اندک تا حال باعث شدند که این نظامِ غیر انسانی در کثافت‌دانی تاریخ دفن نشود. تنها چیزی‌که جهان به آن شدیداً نیاز دارد، نظامِ اسلام است؛ تمدنی‌که علم، پیشرفت، بیداری، رحمت، عدل و اطمینان خاطر را برای بشریت در قبال دارد. ما به درگاه الله سبحانه وتعالی دعا می‌کنیم که هرچه زودتر اسلام را به صحنۀ قدرت بیاورد و سعادت بشریت را بازگرداند و آن را از چنگال‏های سرمایه‌داری و جهنم حاکمان خلاص کند.

نویسنده: مهندس/انجینیر باهر صالح

مترجم: یاسین "سادات"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه