جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پیروزی فقط با دعا و امید حاصل نمی‌شود؛ بلکه کار می‌خواهد
بسم الله الرحمن الرحيم

پیروزی فقط با دعا و امید حاصل نمی‌شود؛ بلکه کار می‌خواهد

(ترجمه)

خبر:

ویروس کرونا به سرعت و به طور کشنده‌ای در چین گسترش یافته، چند ایالت آن را بسته و در انزوای کامل قرار داده است. مقامات چین از به تعویق افتادن درس‌ها در مکاتب/مدارس و دانشگاها تا زمان نامعلوم خبر دادند. انتشار خبرها در شبکه‌های اجتماعی که ادعا می‌کنند این ویروس مجازات الهی به خاطری اقدامات ظالمانه و پرخاش‌گرانه‌ای مقامات چین برای کشتن، آواره و منزوی کردن کامل مسلمانان ایغور است.

تبصره:

شکی نیست که الله سبحانه وتعالی از کسانی‌که ایمان آورده‌اند، دفاع می‌کند و همه‌ی ما یقین داریم که اوتعالی قادر به گرفتن حق مظلوم از هر ظالم سرسخت و ستمگر در هر زمان و در هر مکان است. زبان میلون‌ها تن با قلب‌های زخمی، رنج‌دیده و شکسته بخاطری ظلمی‌که مقامات چینی عیله مسلمانان اویغور مرتکب می‌شوند؛ دعاهای صادقانه‌ای کردند.

اما پرسش این‌جاست: آیا دعا بدون کار برای رهایی از ظالمان، به ویژه از زیر ستم نظام‌هایی‌که بر گرده‌های مردم تحمیل شده‌اند و کنترول ثروت کشورها را دارند؛ کافی است؟ آیا برای ما کافی‌ست که منتظر مجازات الهی باشیم!! در حالی‌که الله سبحانه وتعالی در کتابش می‌فرماید:

﴿قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ﴾

[توبه: 14]

ترجمه: با آنان بجنگید، الله با دستان شما آنان عذاب می‌دهد و رسواى‌شان می‌گرداند و شما را بر آن‌ها پیروز می‌سازد و دل‌های مؤمنان را شفا می‌بخشد.

يعنی آن‌ها را با ىستان شما عذاب می‌دهد؛ نه با دستان دیگران؛ زیرا نصرت و پیروزی همگام با کار و فعاليت است. عمر ابن خطاب شترهای گرگین را دید و از صاحب آن‌ها پرسید، چرا آن‌ها را معالجه نمی‌کنید؟ وی گفت: ما پیرزنی داریم که برای شفايابی آن‌ها دعا می‌كند، عمر رضی الله عنه گفت: آیا با دعا چیزی از تار درست می‌کنی؟ یعنی همراه با دعا اسباب را نيز در نظر بگیرید.

در زندگی رسول الله صلی الله عليه وسلم بهترین الگو، طریقه و دستور برای ماست و هر عمل، قول یا رفتار آن‌‌حضرت تا روز قیامت برای ما یک درس است. اگر به این‌قدر سادگی با دعا از شر کفار و ستم‌گران خلاص می‌شدند؛ پس در کعبه دعا می‌کردند؛ چنان‌چه خباب بن الارت از رسول الله صلی الله عليه وسلم تقاضا نمود. مسلمانان به اندازۀ کافی در آن زمان و پس از آن دچار سختی‌ها، شکنجه‌ها تلاش‌ها، جهاد و نبردهای زیادی شدند؛ اما آن‌حضرت هیچ گاه برای ما آموزش نداد كه دولت‌ها و تمدن‌ها به این شکل ایجاد می‌شود؛ بلکه کار، خستگی و فداکاری‌های زیادی بر اساس یک عقیدۀ صحیح می‌خواهد. هم‌چنین کافی نیست که بگوئیم "پروردگارا ظالمین را با ظالمین جزا بده و ما را از بین آن‌ها سالم بیرون کن!" توازن قوا این‌گونه شکل نمی‌گیرد و کشورها این‌گونه پیروز نمی‌شوند.

و ما این روزها در یادبود از یک خاطرۀ عالی و تاریخی زندگی می‌کنیم و این خاطره فتح قسطنطنیه است که در آن سلطان محمد فاتح تنها به دعا و نیایش اکتفا نکرد، (مگر به اندازۀ ضرورت) اما او تمام اسباب پیروزی از جمله برنامه‌ها، آمادگی‌های نظامی، سلاح‌های مختلف و بررسی دقیق نحوۀ ورود و فتح آن را آماده و خود را برای اعلای کلمة الله بر روی زمین و انتشار پیام آسمانی؛ به ایمان، عقیده و نیت صادقانه مسلح ساخت.

این باید برای ما انگیزه ایجاد کند که اکنون برای ایجاد یک دولت قوی اسلامی، یعنی خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت کار کنیم و برای از بین بردن ظلم ظالم و برای آزادسازی مردم و کشورها و انتشار امن و امان در تمام جهان تلاش کنیم. پیروزی حاصل نمی‌شود؛ مگر با یک ارتش مسلمان، مسلح به قوت عقیدۀ اسلامی و قدرت مادی لازم، برای این پیروزی و هیچ ارتشی نیست؛ مگر با یک دولت و رهبر مسلمان. از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم چنین روزی به زودی به ما برسد.

نویسنده: مسلمة الشامي (أم صهيب)

31 جنوری 2020 م

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه