پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آقای نخست‌وزیر؛ ظلم با عذرخواهی‌های تاریخی برداشته نمی‌شود!
بسم الله الرحمن الرحيم

آقای نخست‌وزیر؛ ظلم با عذرخواهی‌های تاریخی برداشته نمی‌شود!

(ترجمه)

خبر:

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان پنجشنبه مورخ ۹ جنوری 2020 به همراه تعدادی از مقامات و دونالد بوث نمایندۀ خاص امریکا برای سودان، به کائوبودای ایالت کردوفان جنوبی، در یک دیدار كه به ديدار تاریخی توصيف شده، توسط یک هواپیمای جداگانه که متعلق به برنامۀ غذای جهانی سازمان ملل بود، رفت؛ چون برای طیاره‌های سودان اجازه فرود در مناطق تحت کنترول جنبش‌های مسلح داده نمی‌شود.

تبصره:

نخست‌وزیر حمدوک زمانی‌که عازم شهر کائوبودا بود، در صفحۀ فیسبوک خود نوشت و اظهار داشت: «ما واقعاً از درد و رنج و بی‌عدالتی که مردم ما در آنجا تحمل کردند، آگاه هستیم.» او گفت: «باوجود سیاست‌های دور راندن و به حاشيه کشاندن که توسط رژیم دفاعی علیه تان اعمال شد، از فکر و قلب ما بیرون نشده‌اید.»

ظلم، مشکلات و بی‌توجهی‌که بر اطراف این کشور و مرکز آن تأثیر گذاشته است، نتیجۀ حاکمیت نظام سکولارِ سرمایه‌داری است که با اسلام مبارزه نموده و آن را از دولت، سیاست و اقتصاد جدا کرده است؛ نظام سکولاری‌که از زمان (استقلال) تا به امروز توسط همه دولت‌ها تطبیق شده است و این کشور را به سمت پرتگاه پارچه‌پارچه شدن و فقر سوق داده است. عده‌ای صبور بودند؛ اما برخی از آن‌ها علیه دولت اسلحه بدست گرفتند. بنابر این، مشکل مانند آفتابِ کاملاً واضح است، یعنی وجود یک نظام غیر دینی سکولار که توسط فکر انسان ساخته شده و قادر به درک نیازهای انسان نیست، حاکمان را در تنهایی قرار داده و مردم هم فقیرترین مردم باقیمانده‌اند و فقر را تحمل می‌کنند، شرایط زندگی آن‌ها بدتر و مشکلات‌شان بيشتر می‌شوند، تا این‌که به آسمان برسد. بنابر این آن‌ها خواستار یک زندگی مناسب بودند و شما مطمئناً می‌دانید که زندگی مناسب و معقول فقط در سایۀ احکام ذاتِ لطیف و خبیر وجود دارد.

راه حل رسیدگی به مسائل کشور عذرخواهی تاریخی نیست؛ موضوع عبارت است از رد سکولاریزم و ​​رساندن اسلام به منصۀ تطبیق و اجرا است، موضوعی‌که نمی‌توان در انتظار آن بود؛ بلكه باید با حد اکثر انرژی و حد اکثر سرعت از بین برود و جایی برای اين حرفِ نخست وزیر وجود ندارد که: «این بازدید در چارچوب "ارائه عذرخواهی تاریخی" برای شهروندان سودانی در منطقه‌ای كه ظلم، قتل و ارعاب اتفاق افتاده است، انجام می‌شود.» این جنایات مربوط به جو سیاسی حاکم است که با فکر سکولار در سودان کثیف شده و در پشت آن غرب استعمارگرِ سکولار قرار دارد. مردم منطقه تلاش دارند که بی‌عدالتی را از کشورشان بردارند، با قرار دادن احکام پروردگار در جایگاه عمل و اجراء، زودتر از این‌که دیر شود، از طریق دولتی‌که پیامبر صلي الله عليه وسلم بیان کرده است؛ به روشی‌كه غیر قابل تغيير است، دولتی‌که در سايه‌ای آن هیچ کس مورد بی‌عدالتی و ظلم قرار نمی‌گیرد و این دولت خلافت بر منهج نبوت است. خلافتی‌که برای جلوگیری از بی عدالتی‌های که از همه طرف‌های متخاصم رخ داده است، تلاش می‌کند و بدون پاسخ‌خواهی به آن‌ها پاسخ می‌دهد؛ اما شما از راه درست دور رفته‌اید و راه متفاوتی را سیر کرده‌اید و شما با ثابت نگهد‌اشتن ظلم كه ریشه‌های آن در خود سکولاریزم است، از موضوع اصلی دور شده‌ايد.

من مطمئن هستم تا زمانی‌که کشورهای تروئیکا "آمریکا، انگلیس، ناروی" از این دیدار استقبال کنند و تا زمانی‌که شما با بازدید فرستاده آمریکایی "آقاي سکولارها در سودان" همراه باشید؛ شما را مانند شتری كه به هرسو جهت داده می‌شود، جهت می‌دهد، همانطور که در مورد رژیم گذشته این‌گونه بود. او از شما با صراحت درخواست خواهد كرد كه سودان را به عنوان یک کشور سکولار اعلام کنید. این نشان دهندۀ وخیم‌تر شدن وضعیت کشور از بد به بدتر از آن است و راهی جز ایجاد خلافت راشده بر منهج نبوت وجود ندارد؛ دولت حق، عدالت و صلح که در آن احکام اسلام سيادت خواهد داشت.

نويسنده: استاد يعقوب ابراهيم- خرطوم

مترجم: احمد صابر خالد

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه