شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پس پردۀ اعتراضات عراق
بسم الله الرحمن الرحيم

پس پردۀ اعتراضات عراق

(ترجمه)

خبر:

از اول اکتبر تاکنون در جریان اعتراضات بغداد و ناصریه در جنوب عراق، تقریباً ۶۰۰ تن کشته شدند و بیش‌از صدها تن دیگر زخم برداشتند. هدف این اعتراضات مسالمت‌آمیز اقدامات و فساد نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و حکومت‌اش می‌باشد.

معترضان می‌خواهند نیازهای اساسی‌شان، همچون: آب، برق، شفاخانه‌ها/بیمارستان‌ها و تسهیلات ورزشی، تأمین شود. آنان حکومت را در مورد دخالت‌های خارجی و مدیریت نادرست نفت، که عملاً دزدیده می‌شود، محاسبه می‌کنند، و این‌که چرا امروزه معارف / آموزش و پرورش دولت در پایین‌ترین سطح قرار دارد؟

هفته‌ها ممنوعیت انترنت و قطع رسانه‌ها در جریان روزهای تیراندازی باعث شدت ظلم و ستم حکومت بر معترضانی‌که عموماً جوانان اند، افزایش یابد و به شکل گسترده‌ای از طرف جهان به فراموشی سپرده شوند.

جنایت‌کاران امتیازات‌شان را حفظ می‌کنند؛ حال‌آن‌که فعالان اختطاف می‌شوند و به قتل می‌رسند، اما تا هنوز هیچ‌کس در این پیوند دستگیر نشده‌است و همه شبه‌نظامیان را خطر اصلی و عامل ایجاد رعب و وحشت در زندگی مردم می‌دانند. به علاوه، مأموران بمب‌های گاز اشک‌آور را مستقیماً به سمت معترضان نشانه گرفته و از گلوله‌های پدافند هوایی در قتل کم از کم ۴۰ معترض در ناصریه استفاده کرده‌اند. (منبع: خبرگزاری آی‌ویتنس)

تبصره:

حسبی الله و نعم الوکیل!! مردم عراق از زمان اشغال امریکا در سال ۲۰۰۳ و سپس دستگیری‌های گسترده، شکنجه‌ها و حمله‌های گوناگون، به میزان غیرقابل تصوری زجر کشیده‌اند. میزان تخریب از دورافتاده‌ترین روستاها تا شهرها، این سرزمین را از آن‌چه در گذشته با بالاترین جایگاه ادبی در منطقه و بیش‌ترین تعداد فارغ‌التحصیلان/دانش‌آموخته‌های دانشگاهی در جهان بود متفاوت کرده‌است.

هدف اشغال امریکا این بود که، بنا به گفتۀ جیمز بیکر وزیر داخله/کشور امریکا "عراق را یک‌بار دیگر توسط بمباران به ادوار تاریک‌اش برگرداند" و حکومتی را نصب کند که غلام امریکا است و منافع خارجی‌اش را تأمین می‌کند، مردم را مطیع، متکی، فقیر نگه می‌دارد، و آنان را به‌خاطر داعش و کشتارهای گسترده در مناطق‌شان مسئول می‌داند.

رویدادهای هفده سال اخیر روی همگی تأثیر گذاشته و فقط به وخامت اوضاع افزوده‌است. زنان و اطفال به دلایل گوناگونی، همچون اجتماعی و سیاسی، مردان‌شان را ازدست داده‌اند، و گزینه‌ای ندارند مگر این‌که به کارهای کم‌درآمد و فاقد دورنمای تحصیلی مشخص مصروف شوند. داشتن زندگی ناامن به معیاری در سطح خانواده، جامعه و دولت تبدیل شده‌است و روی صحت/بهداشت و روان تمام افراد تأثیر دارد.

اکنون کسانی‌که خواب می‌دیدند امریکایی‌ها از طریق دیموکراسی و سیکولریزم به عراق نظم خواهند آورد، و گمان می‌کردند همانند اروپا آزادانه نفس خواهند کشید، بیداری سختی را تجربه کرده‌اند. آنان امیدوار بودند که سیکولرها قدرت می‌گیرند، پیشرفت می‌کنند و کشور را بازسازی می‌کنند، ولی چنین نشده‌است؛ چون باوجود رشد فزایندۀ ساختمان‌های شهری نوین و املاک مسکن، و توقف سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها، اکثر شهرهای کوچک به نمادی آشکار از غارت تبدیل شده‌است.

دیدن نابودی کامل این سرزمین بزرگ، بی‌جا شدن مردم شریف‌اش و رکود وضع زندگی‌شان، توسط اسالیب مکارانه و اصلاحات ماهرانه‌ای که باعث دوام هژمونی امریکا شده‌است، قلب‌های‌مان را جریحه‌دار می‌کند. این سرزمینی است که منابع طبیعی فراوانی برایش عطاء شده و اسلام در آن رشد کرده‌است و شهدای عزیز و گران‌قدرمان در آن مدفون اند، پس شدیداً به توجه امت ضرورت دارد.

ما از فرقه‌گرایی درس دردناکی آموخته‌ایم، طوری‌که به تجزیۀ سرزمین‌های‌مان انجامیده است؛ ولی حالا دیگر شک نداریم که تنها تطبیق درست احکام شریعت از طریق نظام خلافت ظرفیت تغییر همۀ این اشتباهات را دارد. قوانین اسلامی معیارهای ایدیولوژیک را برای تبدیل کردن دولت به یک قدرت اجتماعی و اقتصادی دارد، دولتی‌که اولویت‌اش امنیت مردم زیر ادارۀ شریعت است. هم‌چنان، تطبیق همه‌جانبۀ این قوانین شرعی، آن‌ها را در برابر حال، آیندۀ و تمام واقعیت‌هایی‌که دولت با آن روبرو است، جوابگو می‌کند و ارزش‌های اسلامی از یک چنین حکمرانی همه‌جانبه‌ای پدید می‌آید، طوری‌که باید از ساختار دولت عبور کند تا روی افکار و احساسات مردم تأثیر بگذارد و هماهنگی و عدالت را در میان‌شان بگستراند.

بناءً مسلمانان باید برای حفظ‌شان سخت تلاش کنند، چون این نه یک رویای آرمانی، بل وعدۀ الله سبحانه و تعالی است. پس به سمت‌اش دعوت‌کنید، از آن دفاع کنید، و نگذارید نادیده گرفته‌شود، چون این بخشی از توحید است.

﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾

(التوبه: ۳۳)

ترجمه: او کسی است که رسول‌اش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب کند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!

نویسنده: ملیحه حسن

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه