پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
حکمت سلام گفتن به هر شخصی‌که بشناسی یا نشناسی!
بسم الله الرحمن الرحيم

حکمت سلام گفتن به هر شخصی‌که بشناسی یا نشناسی!

(ترجمه)

از عبدالله بن‌عمرو رضی‌الله‌عنه روایت است که مردی از رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم پرسید، کدام اسلام بهتر است؟ رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌وسلم فرمود:

«تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وَتَقْرَأُ السَّلامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ» (رواه بخارى)

ترجمه: طعام دادن و سلام گفتن بر هرکسی‌که او را بشناسی یا نشناسی!

توضیح حدیث:

ابو زناد گفته: این حدیث تشویق کننده مؤمنان برای همدردی باهم‌دیگر و هم‌چنان جلب‌ توجه دیگران ذریعه طعام دادن و سلام دادن است؛ زیرا این دو (سلام گفتن و طعام دادن) مؤثرترین راه جلب توجه و ایجاد محبت در بین مردم می‌باشد، چنان‌چه الله سبحانه‌وتعالی طعام دهندگان را در کلامش مدح نموده و می‌فرماید:

«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ...» [انسان: 8]

ترجمه: و غذای (خود) را با این‌که به آن علاقه (و نیاز) دارند...

موضوع دوم که در حدیث‌شریف واردگردیده، گفتن سلام بر هر آشنا و بیگانه می‌باشد که این‌ یکی از اوامر شریعت بوده و ذریعه آن یک‌مسلمان صله‌رحمی‌ را که الله متعال به آن امر نموده، بجا می‌نماید که در نتیجه‌، سبب رضایت الله سبحانه‌وتعالی، کامیابی‌آخرت و دخول‌جنت می‌گردد.

قابل‌ذکر است که امر در این‌جا استحبابی می‏باشد و مستحب نزد علمای علم‌اصول همان عملی است که فاعل آن پاداش         گرفته و ترک کننده آن عذاب نمی‌گیرد. هر مسلمانی‌که توقع ثواب و پاداش را از الله سبحانه‌وتعالی داشته باشد، در انجام مستحبات سرعت می‏نماید؛ زیرا سرعت در مستحبات زمینه سرعت در فرایض را آسان‌تر می‏سازد.

بنابر این، موضوع سلام را شریعت عام بیان کرده و شامل هر آشنا و بیگانه می‏شود؛ پس در سلام گفتن آرامش و اطمینان میان مردم ایجاد گردیده و در دل‏های مردم محبت و صمیمیت رونما شده و وسیله نزدیکی مردم به هم‌دیگرشان می‏شود.

هم‏چنان در سلام دادن تواضع زیاد شده و انسان از تکبر و خودخواهی نجات می‌یابد؛ چنان‌چه اگر شخصی برای پائین‌تر از خود از لحاظ مقام سلام می‏دهد، در  این‌جا زمینه تواضع و دوری از کبر پیدا می‏شود و هم‌چنین کسی‌که به شخص بالاتر از خود از لحاظ مقام سلام می‏دهد، این امر نیز سبب ایجاد تواضع و دوری از کبر می‌گردد.

یا الله! با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، بر ما منت بگذار و ما را از آن مستفید بگردان! اللهم آمین آمین!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه