جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
غرس افکار صحیح مهم‌تر از غرس اشجار است
بسم الله الرحمن الرحيم

غرس افکار صحیح مهم‌تر از غرس اشجار است

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا، أَوْ يَزْرَعُ زَرْعًا فَيَأْكُلُ مِنْهُ طَيْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلاَّ كَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ» (رواه البخاری)

ترجمه: هر مسلمانی‌كه درختی غرس نمايد يا بذری بيفشاند که انسان، پرنده يا حيوانی ازآن بخورد، برايش صدقه محسوب می‌گردد.

توضیح حدیث

این حدیث مفهوم این را می‌رساند که آبادانی زمین تنها مختص به زراعت وغرس نهال نبوده، بلکه غرس افکار اسلامی در انسان‌ها از مهم‌ترین ابعاد نهال‌شانی در انسان‌ها می‌باشد، لذا در دین اسلام اگر به غرس اشجار و درختان تشویق می‌کند، در غرس افکار صحیح اسلامی نیز توجه خاصی نموده است. هم‌چنان اسلام در غرس نهال تشویق نموده، در انجام اعمال صالحه و متنوع خیر نیز تشویق می‌کند. در این حدیث واضح می‌شود که نهال‌شانی صدقه جاریه است، لذا چنان‌که دیگران نهال شاندند تا شما از میوه‌اش بخورید، شما نیز بنشانید تا دیگران بخورند.  بناءً دین ما دین عمل است، دین بذل ومساعی است، دین توسل به اسباب است و دینی است که از تمایل به کسالت و تنبلی برحذر می‌دارد.

ای مسلمانان! عقل انسان به تنهائی از درک حقیقت مصالح، سعادت دارین و تمییز خیر و شر عاجز است، زیرا انسان موجود ناقص، قاصر و محدود است، به مین لحاظ فقط اسلام است که یگانه مصدر اساسی در همه شئون حیات و زندگی ما می‌باشد، پس الله متعال را نه به طریقه دموکراسی عبادت می‌کنیم، نه به طریقه علمانیت و وطنی و نه هم بطریقه قومی؛ زیرا همه این‌ها افکاری اند که کارائی نداشته و ناکامی آن‌ها ثابت می‌باشد، پس لازم است که امت اسلامی این حقیقت را درک نموده در افکار و اذهان نسل جوان غرس نماید، تابدین طریقه مسئولیت ایمانی خود را ادا کنیم و نیز لازم است که امت امروز نسبت به گذشته تلاش زیادی نمایند، زیرا ممکن بودن راه خلاصی در حقیقت مثل آفتاب روشن است. بدانید که اقامه خلافت، ختم و انتهای حکومت‌های جبری و آغاز مرحله خلافت دوم بر منهج نبوت خواهد بود، ان‌شاءالله.

بار الها! هرچه زودتر خلافت راشده بر منهج نبوت را نصیب مان بگردان! اللهم آمین آمین آمین!

خلاصه حدیث

1-       غرس افکار صحیح اسلامی بیشتر و پراهمیت‌تر از غرس اشجار است.

2-       اسلام عزیز چنانچه در غرس اشجار و نبات توجه نموده واهمیت می‌دهد، در غرس افکار بیشتر اهمیت داده است.

3-       تا زمانی افکار صحیح، جای افکار مزخرف واسلام‌ستیز را نگیرد، حالت مسلمین به صلاح در نمی‌آید.

Last modified onسه شنبه, 12 نوامبر 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه