پنجشنبه, ۱۷ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
در جستجوی افراد صالح و با اعتماد
بسم الله الرحمن الرحيم

در جستجوی افراد صالح و با اعتماد

(ترجمه)

از عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود:

«إِنَّمَا النَّاسُ كَالْإِبِلِ الْمِائَةِ لَا تَكَادُ تَجِدُ فِيهَا رَاحِلَةً» (صحيح البخاری)

ترجمه: مردم مانند صد شتری هستند که يک شتر برای سواری در ميان آنها يافت نشود.

توضیح حدیث

همان‎طور که درميان صد شتر، يک شتر خوب برای سواری پيدا نمی‎شود، هم‎چنان در ميان اين همه انسان‎ها يک نفر برای دوستی و هم‎فکری، امانتداری واعتماد يافت نمی‎شود. خطابی این حدیث را بدو وجه تحلیل کرده است:

اول: مردم در برابر احکام دین یکسان می‎باشند که هیچ نوع برتری شریف بر مشروف و بلند مرتبه بر پائین ندارد.

دوم: یقیناً اکثر مردم نااهل و ناکس هستند؛ اما اهل فضل وشرف بسیار کم و انگشت شمار اند، لذا ایشان مانند شترانی اند که شتر تابع و بارکشی در بین شان نباشد و این قول الله سبحانه وتعالی شاهد این مدعاست که می فرماید:

﴿وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ[الأعراف: ۱۸۷]

ترجمه: و ليكن بيشتر مردم نمیدانند.

ای مسلمانان! مصداق این حدیث در این زمان بطور واضح مشاهده می‎شود، چنانچه در سال (۱۹۲۴م) کفار استعمارگر به رهبری امریکا و انگلیس خلافت‎اسلامی را سقوط دادند و در نتیجه تا اکنون زندگی مسلمانان بدون خلیفه سپری می‎شود، یعنی تطبیق حدود و احکام الله معطل قرار گرفته و اجرا نمی‎شود، یا به عبارت دیگر مسلمانان دولتی ندارند که در رأس آن خلیفه‎ای باشد تا حدود و احکام الله سبحانه وتعالی را در روی زمین تطبیق نماید، هم‎چنان از مقدسات، نوامیس و سرزمین‎های اسلامی دفاع نماید، این در حالیست که در میان مسلمانان علماء، رهبران و متنفذین متعدد با ظرفیت‎ها و استعدادهای ويژه‌ای هستند؛ لیکن به عوض احکام اسلام تمام پلان‎ها قوانین و فرمایشات کفار را بالای مسلمانان تطبیق می‎کنند.

چنانچه گاهی اوقات از طریق رسانه‎ها نشان داده می‎شود و به چشم سر تماشا می‎کنید که مسلمانان در سوریه، عراق، برما و مناطق مختلف جهان بخاطر مسلمان بودن‎شان شکنجه، تعذیب و به قتل می‎رسند؛ اما این رهبران و حکام بدون تقبیح نمودن لفظی هیچ نوع عکس‎العمل فزیکی یا فکریِ از خود نشان نمی‎دهند. بدین اساس امروز رهبران وحکام مسلمانان مانند همان صد شتری هستند که هیچ یکی از آنان لیاقت سواری را ندارد و این‎ها نیز لیاقت اطاعت و فرمان برداری را ندارند.

خلاصه حدیث

در میان مسلمانان افراد صالح که با فکر مستنیر تابع دستورات اسلام باشد بسیار کم است، پس اگر شما با چنین افراد صالح و با اعتماد مواجه شدید آنان را به دوستی خویش انتخاب کنید.

Last modified onسه شنبه, 29 اکتبر 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه